View Single Post
Sitat av Elefanten Vis innlegg
Jøss, mye piss her gitt.
Vis hele sitatet...
Ja, og noe av det mest bastante og like vel helt feil er det du som kommer med.
Ironisk, ikke sant?

Sitat av Elefanten Vis innlegg
Det er ingen mekanismer i kroppen som gir hevet smerteterskel, gjentatt smerte fører faktisk til en ØKT følsomhet i nervene.
Vis hele sitatet...
Pisspreik.

Jeg har trent for fullkontakt MMA i flere år og det er en eneste ting som gjør at du blir flinkere til å motstå smerte, og det er gjentatte økter over lang tid med økende grad av smerte.

Et såre enkelt men like vel korrekt eksempel er hvordan vi trener herding av knokene og andre kroppsdeler.
Det går på å tyne nervene langt, og motstå smerten mer og mer for hver gang.
Til slutt har du en langt høyere terskel enn hva du hadde da du begynte.
En fin ting å begynne med er å ta armhevinger på knokene. Du dreper ikke nervene (for noe sludder), men du gjør kroppen langt mer vant til å ta imot denne smerten og dermed også stå den imot.

Det samme gjelder for armer, ben, legger, mageregion osv.

Sitat av Elefanten Vis innlegg
Å drepe nervene derimot er mulig noen steder. Vanligste eksempelet er vel thaiboxere etc uten følelse i leggen.
Vis hele sitatet...
Pisspreik. Hvis du dreper nervene kan du få andre problemer, blant annet å stå oppreist.

Faktisk er det et veldig viktig prinsipp, nemlig å kjenne forskjell på "god" og "dårlig" smerte. Det blir du flink til i idrett generelt.
Smerten som går på styrketrening og herding er "god" smerte. Hadde nervene vært helt ødelagt hadde jeg ikke kunnet kjenne skader, og da hadde jeg vært ille ute.
(Selv om skadene ofte ikke merkes umiddelbart på grunn av adrenalin, men det er en helt annen sak)

Det heter herding, og går IKKE ut på å drepe nervene i kroppen men å lære kroppen å motstå smerte.
Sist endret av Moo; 26. april 2010 kl. 15:10.