View Single Post
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg da? Jeg er nordmann, men også lav. Jeg kan ikke si at jeg har spist noe mindre eller annerledes enn andre av mine venner som er oppe i 1,85, mens jeg bare er rundt 1,70.

Så du sier altså at hvis jeg hadde spist litt annerledes så kunne jeg blitt rundt 10cm høyere? Høres veldig rart ut i mine øre...
Vis hele sitatet...
Nå tenker du feil hvor du tror at det handler om ENTEN arv ELLER miljø. Det er ikke fullt så enkelt at det er enten eller. Hvor høyt et enkeltindivid blir er et samspill mellom genene og miljøet. Kosthold isådann har noe å si for om kroppen din blir høy eller ikke - og gitt et dårligere kosthold kunne du fint bli lavere, men genene dine er nå slik at med det kostholdet du fikk så skulle du bli så høy som du ble. Kosthold har en stor effekt på gjennomsnittshøyden til en populasjon, til en vis grad (det er ikke slik at jo mer du spiser av en ting jo høyere blir du...). Genene setter for hvert individ et sannsynlig minimum og maksimumsnivå for høyden hvor miljøet så spiller inn. Slik er det også for intelligens osv...

Gjennomsnittshøyden til nordmenn idag er vel ca 179cm. På 1700-tallet var den vel rundt 165. Det er veldig usansynnlig at arv forklarer denne forskjellen på så korte generasjoner med lite innskud av gener utenfra, lignende tendenser ser vi også i andre land.

Litt sånn som at japanske BH-størrelser har gått veldig opp i etterkrigstiden da de fikk mer vestlig kosthold og gikk bort fra ris som stort sett eneste primærmåltid.

Sitat av Laivindil Vis innlegg
Kan ikke folk bare begynne å forstå at wikipedia IKKE under noe omstendigheter er en brukbar kilde? Hva med å henvise til tekster som i alle fall blir godkjent innenfor akademia?
Vis hele sitatet...
Tull. Wikipedia har som hovedregel velskrevne artikler med kilder. Istedet for å måtte omskrive lange vitenskapsartikler kan man like godt linke til wikipedia. Det er et utmerket leksikon som i flere tester har vist seg like gode om ikke bedre enn etablerte papirleksikon.

Men terskelen til å vise til bedre kilder hvis noen er uenige i innholdet til wikipedia bør selvsagt være lavere.
Sist endret av Kinseek; 15. april 2010 kl. 18:55.