View Single Post
Ser at det forrige innlegget ble litt tvetydig - det er arv fra miljø jeg snakker om. Fedme arves omtrent slik trygd arves, dårlige vaner og holdninger fra foreldre spiller inn i stor grad.

Barn går gjennom ti år med obligatorisk skole her i landet. Hvorfor noen skal kunne gå alle disse årene og pådra seg et vektproblem uten at noen griper inn, synes jeg virker helt fjernt i et så velstående land som Norge.

Jeg vet ikke hvordan det utføres i dag, men da jeg gikk på ungdomsskolen var kostholdsundervisningen mildt sagt laber. Synes det burde introduseres et fag som tar kosthold seriøst, men som også handler en del om velvære. Her burde for eksempel slanking være en del av pensum. Ikke for å oppfordre noen til å slanke seg, men for å få frem at slanking ikke handler om å slutte å spise eller bare spise tåpelige slankeprodukter. Det handler som regel om fysisk trening og et normalt sunt kosthold! Et annet tema bør være om påvirkning fra media og reklame, der barn skal få et mer realistisk syn på utseendet sitt og andres. Denne videoen ville vært et godt tilskudd til den delen av pensumet. Tanken er at faget skal hjelpe til å gi folk selvfølelse og velvære, i en verden av reklame og andre impulser som prøver å gjøre folk ulykkelige for å kjøpe mer produkter.

Sammen med et varmt måltid og tilgang på frukt vil dette legge et veldig god grunnlag for mange, som de igjen kan videreføre til sine barn. La oss ta det enda litt lenger også: Videregåendeelever skal naturlig nok ha mer ansvar og frihet, men det betyr ikke at det er lurt å gjøre brus lett tilgjengelig for dem heller. At Coca-Cola får lov til å sette opp automater på skolene er egentlig helt forkastelig. Først og fremst er det ikke sunt, men sukker og koffein gjør ikke akkurat underverker for skolejobbingen. Tanken er at gode vaner fra barne- og ungdomsskolen skal hindre elevene fra å dra helt til butikken for å kjøpe brus istedet.