View Single Post
Sitat av sexploit Vis innlegg
Spesialgjær vil si turbogjæren, eller et spesielt merke turbogjær?

Denne oppskriften har jeg faktisk ikke lest før, må prøves

Har nå laget min første sats, med 24 t gjær, men jeg har fortsatt ikke klart å finne ut hvoran man bruker mostvekt og alkometer, følger ikke med noen bruksanvisning med den dritten på europris...

Skal overflaten av spriten indikere hvor mye alkohol det er, om alkometer ligger løst rett opp og ned i spriten?

Putta alkometeret i en Razz flaske, og overflaten var jamt med 0 på alkometeret....
Skjønner ikke helt...

Jeg fant ut av mostvekten selv, men ikke før 2 timer etter jeg satt satsen klar til gjæring, da viste den 70, er det bra utgangspunkt?

Jeg har satt en vifte på siden av den, på et lite kott. Ganske kald når jeg holder på den, det er litt skum i toppen ca. 1mm, det vil vel si at den gjærer sakte men sikkert, slik som burde vere optimalt?

Desverre har jeg ikke termostat her, og jeg vil gjette at den ligger på ca. 16-20 grader, vet den bør vere på 18, men siden det er litt skum så virker det vel?
Vis hele sitatet...

Spesialgjær vil si et spesielt merke turbogjær, skal se om jeg finner igjen den etterpå

Alkometeret (fra europris) fungerer ikke på vin, sats ol.. Syns også å huske at det ikke fungerer på konjakk og diverse typer smakstilsatt brennevin, men skal ikke si det sikkert Til vin må du ha et eget alkometer, men jeg har ikke sett noe slikt enda, har heller ikke hatt bruk for det, så da må du leite litt

Ang. mostvekten, så skal den være på -5 når satsen er ferdig, så vidt jeg husker, les litt på: http://www.brygging.com/phpBB3/ . En fantastisk side for alle, fra nybegynnere til eksperter


EDIT: Her er en av gjærtypene: http://www.vinsenteret.no/storefront.php?pid=37

Så lenge satsen din "bobler", er det stort sett i orden, slik jeg har fått med meg er det greit så lenge du holder den under 25-30 grader, selv om det er best med 18 grader
Sist endret av ROFLCOPTER; 23. mars 2010 kl. 16:36.