View Single Post
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Man vet man er bedreviter når man velger å sette folk i bås utifra valg folk tar over sine _EGNE_ liv. Valg som omfatter en brøkdel av ett langt menneskeliv. Det er også morsomt at du kaller det å sette livet på pause (noe det forsåvidt også er på noen måter), men da spørr jeg deg, du som vet alt. Hva med de som tar seg ett friår her i Norge og jobber på kiwi, H&M, 7 eleven og så videre, hva er forskjellen? Vil du påstå at dette er en mer ''læringsrik'' livserfaring enn å bli kjent med nye kulturer, mennesker og nye land? Er det virkelige bedre å jobbe i Norge i en ''lavstatus'' jobb hele uken lang, for så å dra på helgefylla hele helgen lang i påvente at man finner ut hva man skal studere?
Vis hele sitatet...
Nuvel, det er en kjennsgjerning at det stort sett er middelklassens barn som drar på dannelsesreiser (les: loffen) i Asia og Latin-Amerika etter videregående. Poenget mitt er ganske enkelt at disse dannelsesreisene er like A4 som å jobbe på Kiwi noen år, følgelig så synes jeg disse store ordene som blir brukt av flere i denne tråden faller litt på stengrunn. Dere følger jo strømmen like mye som vi som strever her hjemme.

Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Eller mener du at _ALLE_ som ikke starter høyere utdanning umiddelbart etter videregående er ''middelklasse'' som du så fint sier det? Jeg skulle gjerne likt å sett statistikken over antall elever som droppet ut eller endret studieretning om noe slikt skjedde. For ikke å nevne en total overkill av allerede overfylte skoler som allerede har hundrevis på venteliste.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt man er middelklasse eller ei er et sosioøkonomisk spørsmål, ikke et feriespørsmål ...


Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Dette er vel strengt talt akkurat de samme pengene som blir gitt til de som tar utdanning rett etter videregående. Mener du at en på 22 år har mindre rett til hjelp fra lånekassen enn en på 18?
Vis hele sitatet...
Ehm. Jeg har da ikke sagt noe som helst om hvem som har rett eller ikke til støtte fra lånekassa. Jeg bare poengterte at det ikke er særlig modig å dra ut for å oppleve verden. Hjemme i gamle Gnore så venter lånekassa på deg.


Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Dette blir nesten for dumt til at jeg engang gidder å svare på det, men jeg skal gjøre det.

Alt her i livet handler ikke om å opprette noe, det handler også om livskvalitet og det å ta de valgene som er riktig for akkurat deg til en rett tid. Ett riktig valg i forhold til ett feil valg kan bety ganske mye. Tar du det riktige valget så vil dette være behjelpelig med å hjelpe deg som person til å senere ''opprette'' de rette tingene i akkurat ditt liv. Men alt til sin tid. Om man skal velge ett studie bare på trass, for så å håpe på det beste så kan man fort ende opp med å gå på en smell og måtte starte fra starten av igjen.
Vis hele sitatet...
For all del, jeg har ikke sagt noe stygt om å dra på dannelsesreise til fjerne verdenshjørner. Det er sikkert fint og flott det ...

Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Ellers er det få eller ingen som har sagt de drar på jordomreisning for å finne seg selv eller finne opp kruttet på nytt. Om det er det du tror så tror jeg du har sett for mye film eller lest for mye Donald.
Vis hele sitatet...
Nuvel, jeg ser de store ordene som blir brukt, hakkingen på A4-livet og at man vil oppleve noe annerledes, utvide horisontene sine. Vel og bra det også.

Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Praten din om middelklasse er ikke annet enn flaut å se på. Jeg jobber på en arbeidsplass hvor jeg har truffet massevis av folk fra ''overklassen'' og de regelrett ler av folk som deg. Om du prøver å hinte til at du tilhører overklassen så bør du se å lære deg litt etikette. Folk som setter andre i bås etter klasser er enten idioter eller nyrike russere eventuelt tullinger som liker å gjemme seg bak ett tastatur og leke tøff. Jeg antar du tilhører den siste kategorien.
Vis hele sitatet...
Jeg er nok bare vanlig middelklasse. Foreldre med enebolig, to biler, god økonomi og hytte på fjellet. Poenget mitt har vært at sånne som meg har aldri hatt en bekymring i livet, å dra til Chile for å loffe rundt i et par år er ikke bare en fjern drøm, det er noe som enkelt kan realiseres. Og det trenger ikke å koste noe annet enn et par år, og når vi kommer hjem til gamlelandet så er alt ved det samme og lånekassa står klar til å dumpe penger på kontoen vår.

Forstå dette, jeg rakker ikke ned på de som velger å reise et par år, jeg kjenner mange som har gjort det og de har hatt det kjekt alle som en. Det jeg vil frem til er at disse reisene har lite med å bryte opp fra A4-livet å gjøre, det er ikke modig, det er ikke unikt. Tvert imot, det er blitt helt vanlig. Så for all del, om du vil ut på tur så er det bare å dra, men du bryter ikke ut av noe som helst når du gjør det. Vil du bryte ut så får du flytte ut i skauen. Permanent.