View Single Post
Ehm, hva på 2 TB er det som er så superhemmelig og farlig at det er verdt å investere masse penger i å få det til å forsvinne på et halvt nanosekund? Jeg tror ikke onkel blå bryr seg stort om at en fjortenåring har en disk på 2 TB med Jenna Jameson.. Om du derimot har invasjonsplanene til Iran liggende klare derimot, vel da er du kanskje på feil sted til å begynne med.

Kryptering funker i lange baner. Truecrypt med 256 bits AES-Twofish-Serpent skal det mye til for å knekke, dette programmet er i tillegg gratis, og ikke laget (så vidt det er kjent i alle fall) av en shady etteretningstjeneste som ringer hjem om det krypterte innholdet hver kveld. Som nevnt tidligere, det man ikke husker, det husker man ikke. Og hvis du beleilig nok har "glemt" passordet, vel tough luck for dem som har disken. Truecrypt har også en løsning for akkuratt dette, hvor innholdet destrueres om man skriver et fastsatt, "feil" passord.

Om du har såpass noia, kan du binde opp krypteringa til ei lita nøkkelfil du har på f.eks en floppy. Fyrstikker pluss plastikk brenner både raskt og godt..

Dyrere kommersiele programmer funker sikkert greit nok det og, selv ville jeg anbefalt PGP. PGP har dog (i visse kretser) et dårlig rykte på seg, da det visstnok skal være mulig for NSA å åpne innhold kryptert med PGP. Sannheten rundt dette er det vanskelig å svare på.

Jeg tror du rett og slett ser skrømt rundt hvert hjørne. Norge har ikke den kapasiteten per dags dato, til å følge etter alle og enhver nedlaster med pekefingeren og si "fy-fy". Hvor mange du kjenner laster ned kopibeskyttet materiale? Hvor mange av dem har blitt hektet?