View Single Post
Sitat av Nenzo Vis innlegg
kompis av meg var der i 1år, etter å ha vært 4år i militæret. Han tjente langt fra 1mill. Men han fikk "godt" betalt, og skattelette siden han ikke var i Norge.

At du blir arret for livet gjelder ikke alle. Kompisen min sier det var et helt ok år, deilig å komme seg vekk.. ingenting han angrer på. Chill.
Vis hele sitatet...
Gadd ikke å lese alt her, men Nenzo drar frem et viktig økonomisk poeng. Man får nemlig et skattelette når man tilbringer mer enn et år på jobb i utlandet siden man ikke benytter seg av goder her hjemme. Jeg er ikke sikker på nøyaktig hva som er greia men jeg tror man slepper enten kommune eller fylkeskatt noe som gjør at man ender på under 20% skatt etter det året.

"ønningene har gått betydelig opp det siste året. Fra mai 2009 gikk utenlandssoldatene opp 5–6 lønnstrinn, slik at snittlønnen økte med 5000 kroner i måneden. For en grenader (vervet soldat) er grunnlønnen nå rundt 370000 kroner i året. Dette utgjorde en lønnsvekst på ca. 25 prosent.

Med alle tillegg vil en vanlig vervet soldat uten barn kunne tjene minst 400000 kroner før skatt på seks måneder tjeneste. "

^ http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3492736.ece ^

Da kan man tjene roughly 800.000 på et år og med skattefratrekk så snakker vi om nesten 600.000 man sitter igjen med.

Ellers registrerer jeg at folk er virkelig på viddene med sine tanker om intopstjeneste og psykiske virkninger. Påstander som at "det bare er business" og "du blir garantert fucka i huet av et 6 måneders opphold" blir bare helt feil. Men det kan være verdt å nevne at det HAR blitt ganske mye hetere i nord afganistan de siste 3 årene. Norske soldater har fått smake på ganske mye krig siden høsten 2007. Det er helt rimelig å anta at mange allerede sliter med bivirkninger og at mange kommer til å gjøre det på et senere punkt i livet. Til vedkommende som leker steinsoldat så kan han ta harding innstillinga si å presse den langt opp i tarmen. Prøv deg gjerne på slike utsagn etter kompisen din er blitt blåst i filler av en 10 kilos IED.

Selv om mange gjør helt sikkert gjør dette for penga så blir det helt feil innstilling. Det er heller ikke så fordømt godt betalt hvis man regner på arbeidsinnsatsen. Du kan like gjerne fiske eller dra offshore.