View Single Post
Sitat av methewall Vis innlegg
Og å påstå at dersom man bare leser bibelen så finner man svaret, det er feil, men at du fant ditt svar der, det er noe helt annet og ikke noe du kan forvente at alle andre skal kunne klare.
Vis hele sitatet...
Mye sant i dette, men om alle hadde hatt samme utgangspunkt når de leste Bibelen så ville alle vært enige om dets betydning og budskap.

At Paranoy har hatt ett utgangspunkt som har gjort at han forstod Bibelen så er dette vel og bra for han. Det og da snakke om den til de som ikke har samme utgangspunkt det vil nesten umiddelbart sette seg i lås. Paranoys "oppdrag" vil jo da bli å forklare hvordan Bibelen fungerer/ på hvilken måte man skal lese den/forstå den. Og dette er nok særs vanskelig iom at man må endre ett utganspunkt hos debattpartner og ikke bare ett syn.

Jeg har selv funnet "svar" i Bibelen, men jeg har like fult fått det samme av å lese f.eks Profeten. Om det har noe med selve innholdet eller min måte av å tolke ordene i disse bøkene for å få "hele bildet" er jeg ikke sikker på men jeg vil tro det går mye på hvilken måte jeg leser de.

Å forkynne Bibelen tror jeg ikke vil nytte før man er enig i hvordan alt skal leses/tolkes.

Jeg beundrer Paranoys evne til forklare, samtidig som jeg beundrer Provo for å klare å dra frem slike gode spørsmål som må bli besvart.