View Single Post
Sitat: Originalt skrevet av Provo
Dårlige linker? Jeg kan ikke fatte og begripe hva du forsøker å bevise med den siste linken. Det er en kort omtale av et doktorgradsprosjekt fra Stavanger, hvis mål er "å få kunnskap om den lokale alternativ-terapien sin religiøse tilknytning og innhald, og å få kunnskap om kva kjønnsforståingar- og konstruksjonar som rår innanfor feltet." Hva har dette med noe som helst å gjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig! Den siste linken var ufattelig dårlig. Den hadde faktisk ingenting med åndelig helse såvidt jeg kunne se å gjøre, og her har nok jeg antageligvis linket helt feil! Alternativt kan jeg ha vært sinnsyk i gjerningsøyeblikket. Dette har ikke noe med noe som helst å gjøre i denne debatten her i hvertfall! Nok en gang, det blir problematisk når man blir påkrevd å betale for kildereferanse til åndelig helse. Men over har jeg fått uttrykt meg godt nok om hva jeg mener med åndelig helse, håper jeg. For det er faktisk relevant i denne debatten. Ellers kunne du definert åndelig i vilden sky og helt uten hold i kontekst. Det regner jeg med du forstår?

Sitat: Originalt skrevet av Provo
Sa du ikke at NA ikke hadde et religiøst utgangspunkt? Hvordan skal dette sitatet ikke være religiøst? Dette er virkelig ikke bare nær tilknytning. Ingen direkte tilknytning til én bestemt religion, kanskje, men religiøst? I aller høyeste grad. Hvis du overlater din vilje og ditt liv i Guds omsorg, så innebærer det nødvendigvis at du tror på Gud! Og tror du på Gud så er du religiøs.
Vis hele sitatet...
Hva da, jeg sa hva? Jeg gjenga det som ble sagt i kilden relevant til NA som utgitt av Tidsskriftet for den norske legeforeningen. Der presiserer dem at de har et åndelig innhold, men er ikke en religiøs organisasjon eller har et religiøst standpunkt. Hva jeg derimot har sagt er at det åndelige innholdet er så nært religiøst, at mange førstegangsbrukere av ordningen blir skremt bort! Dette har jeg erfart førstehånds, og det er her jeg vektlegger at det er synd samfunnssynet er slik den er i dag, for da er det mange som går glipp av den hjelpen som disse organisasjonene tilbyr på feil grunnlag!

Sitat: Originalt skrevet av Provo
Jeg synes du argumenterer litt i blinde her.. Jeg har presisert at åndelighet ikke nødvendigvis innebærer religiøse eller spirituelle innslag, men kan begrenses til menneskesinnet alene. Det kan også defineres slik du gjør det, men når tredjeparter refererer til åndelige fremgangsmåter i behandling, så behøver ikke det å bety åndelig slik du definerer det.
Vis hele sitatet...
Greit nok, men jeg var bare konkret i stedet. Som jeg allerede har nevnt kan åndelig bety alt mellom himmel og jord så det å være litt konkret kan ha sine fordeler, i hvertfall her, og det poenget mener jeg at jeg fikk frem. Spesielt når jeg fremla at det også var på erfaringsmessig grunnlag, og ikke bare teoretisk.

Sitat: Originalt skrevet av Provo
Jeg har riktignok bare skumlest de første sidene i pdf-en du linket til, men finner med en gang svakheter. Selvmordsraten er ikke stilt opp mot personlig tro, men mot nasjonalreligion. Den tar heller ikke hensyn til levestandard. Det vil si at alle som tar sitt eget liv i Russland og Kina, eksempelvis, som begge lider av ekstrem fattigdom blandt store deler av befolkningen, blir registrert som ateistiske selvmord, mens de som tar livet sitt i rike vestlige kristne land, slik som Norge, og sannsynligvis USA (selv om de offisielt ikke har noen nasjonalreligion), blir registrert som kristne selvmord.

Jeg ser heller ikke spørsmålstillingen jeg var ute etter i utgangspunktet. Som jeg sa ser jeg ikke at det finnes noen nøytrale spørsmål som religion besvarer på en bedre måte enn det andre, f.eks. vitenskapen, gjør.
Vis hele sitatet...
Det er svakheter med alle korrelasjonsstudier. Men stolpediagrammene som henvist i pdf-en svarer egentlig for sitt. Det er dog nødvendig med videre studier, men konklusjonen som kom frem var basert på grundig forskningsdata. At en blir regnet som ateistiske selvmord i Russland og Kina er kanskje ikke så rart, med tanke på kommunismens tvangssekularisering av befolkningen.

Angående spørsmål har jeg allerede henvist til hva er meningen med livet?-spørsmålet. Hvis det er som du sier det, at vitenskapen svarer: ingenting, så anser jeg religionenes svar: å finne meningen med livet, som betraktelig mye bedre. Hva er vitsen med å være mot andre som du vil at andre skal være mot deg, hvis livet ikke har noen mening? Hva er vitsen med noe som helst hvis livet ikke har en mening? Hvorfor leve? Slike spørsmål er ofte vanskelig for vitenskapen å komme med noen konkrete svar på, der religion kan tilby deg bedre svar, som eksempelvis artikkelen fra forskning.no også påpeker.

Hvis en konge eller statsleder hadde klart å levd helt etter nestekjærlighetsbudskapet, det å være mot andre som du vil at andre skal være mot deg, ville rettferdigheten straks bli mer synlig. Men fordi dette budskapet er så vanskelig å leve etter fullt ut, spesielt hvis innstillingen din i utgangspunktet er at vi har ingenting å leve for, så er ikke denne rettferdigheten synlig for alle. Hadde alle levd helt etter nestekjærlighetsbudskapet fullt ut, ville også rettferdigheten vært uomstridelig tellende i samfunnet. Noen ser på dette som helt umulig, mens andre ser på det som verdt å strebe etter! Innenfor etikk fins det vel ikke noe bedre svar enn: Vær mot andre som du vil de skal være mot deg?

Hvilken holdning en har til dette er tellende for hvilken utvikling samfunnet får også. Dette samfunnet er egentlig lite utviklet, til tross for at det er veldig moderne. For eksempel reagerer vi sterkt når bibelen allegorisk forteller om hvordan ondskap skal fordrives, og henviser til en ligning med det ulydige barnet som blir steinet ved byporten. Hva vi ikke tenker på er at alle er vi noens barn, og samfunnet i dag straffer da oss hvis vi er ulydige! Noen blir kastet i fengsel på livstid! Er fengsel en bedre avstraffelse enn steining? På kort tid dør du i stedet for å gjennomgå den torturen et fengsel kan medføre på individet. For ikke lenge siden var det en eller annen som påstod at han heller foretrakk piskeslag fremfor fengsel - billedlig talt. Her i Norge er vi relativt heldige, hvis vi ikke havner i en evigvarende forvaringsposisjon da, så er livstid knapt nok 21 år. Men til og med 2/3 av dette er lenge nok! Poenget er at avstraffelsen kan være like barbarisk selv om den er skjult, og dermed avsløre at samfunnet i dag er ikke så utviklet som vi liker å tro.

Sitat: Originalt skrevet av Provo
Så NA har ikke spesialkompetanse? Bekymringsverdig. Også er det to ting jeg må få presisere: 1. En sammenlikning er ikke identisk i alle detaljer, og trenger heller ikke være det for å vise likheter med andre konsepter. 2. Jeg sa "ikke ulikt en ...". Og til slutt kan jeg jo tilføye, for å bringe sammenlikningen enda nærmere utgangspunktet, at det er langt fra noen umulighet at fysioterapeuten ikke gjør noe mer enn å gi deg et spesialtilpasset treningsprogram og oppfølging rundt dette.
Vis hele sitatet...
Nei, NA har ikke spesialkompetanse og det er ikke bekymringsverdig. Det kan derimot være særdeles effektivt! Alle er hver sin ekspert i NA - det er en støttegruppe! Regenerativ, som jeg har vært inne på tidligere, er stikkordet. Det er snakk om selvhelbredelse! Du deler erfaringer, tanker og ambisjoner i gruppen, men det er ikke noen som er mer kompetente enn andre - selv om de skulle ha vært i gruppa i flere år! Så lenge du ikke dukker opp rusa på møtene, så er du som person den nødvendige kompetansen for deg og gruppa. Bare vær der om du vil, trenger ikke å si noe annet enn navnet ditt kanskje helt i starten, og motta en nøkkelring eller to - og en kopp kaffe hvis det er ønskelig. Er dette sammenlignbart med fysioterapi? Mulig, men fysioterapi - uten at jeg skal si det helt sikkert - satser ikke på regenerativ behandling. De råd og treningsprogram man får er gitt for at du skal bli helbredet, og vektlegger vel kanskje ikke så mye på "selvhelbredelse"?

Sitat: Originalt skrevet av Provo
Så du mener det er en reell sannsynlighet for at de som skrev bibelen hadde innsikt i urmennesket Homo Habilis, men likevel ikke nevnte evolusjonær utvikling av mennesket med et ord? Og ikke heller nevner de utdødde utspringene Homo Erectus og Homo Neanderthalensis (sistnevnte døde ut for bare 30000 år siden)? Jeg finner det rart. Igjen et svar som gir flere spørsmål enn det gir nyttig informasjon.

Dessuten virker det som du misforsto poenget mitt. Det var ikke tilknyttet Homo Habilis direkte, og det trodde jeg du skulle forstå. Evolusjonen, som jeg regner med at du er enig i at har funnet sted som det opplyste mennesket det virker som du er, er en gradvis, kontinuerlig og sprangfri prosess. Det var ikke slik at en ape plutselig fødte en Homo Habilis som senere plutselig fødte en Homo Ergaster. Spørsmålet blir da, når kan det kalles et menneske og ikke en ape? En ikke ukjent problemstilling i evolusjonshistorie. Og når trakk Gud grensen for dette?

Fortsatt retoriske spørsmål, men jeg håper du forstår poenget mitt bedre nå. etc..
Vis hele sitatet...
Jeg forstod spørsmålet ditt allerede første gangen, men på daværende tidspunkt var jeg både trøtt og sliten - for ikke å si distrahert pga en forelskelse som tok brått slutt (og som fortsatt distraherer litt ennå, så om jeg virker grinete er det årsaken) - og prøvde vel å avslutte posten litt spydig, nettopp fordi jeg på daværende tidspunkt følte det som om jeg hadde grunn til det, selv om det mest sannsynligvis ikke var rettmessig. Jeg unnskylder meg med at jeg ikke var helt den personen jeg tilstreber å være på daværende tidspunkt. Sånt hender når man får seg en psykisk knekk. Det går vel over håper jeg. Jeg har ingen svar på de spørsmålene du stilte meg både i forrige post, eller de retoriske spørsmålene du stiller meg her, fordi de jevnt over er vitenskapelige. Jeg skiller mellom vitenskap og religion, selv om jeg kan trekke sammenligninger i ny og ne - er dette mer tankespinn enn at de skal tas bokstavelig! Tankespinn er vel kanskje feil valg av ord, men tankevekker.

Sitat: Originalt skrevet av Provo
Hovedsakelig fordi vitenskapen skiller mellom teorier og teoremer, mens religionene generelt behandler alle sine verdier og sin påberopte kunnskap som "sannheten".
Vis hele sitatet...
Igjen reduksjonistisk. Til syvende og sist påberoper også de seg "sannheten!"

Sitat: Originalt skrevet av Provo
Du sier det samme igjen, uten å røre ved problemstillingen jeg ga deg. Hvis de religiøse verdisyn følger etter rådende moralsk oppfatning i samfunnet for øvrig, hvordan kan det da ha seg at samfunnets moral har opphav i religiøs moral? Kanskje du ikke er av de som mener dette, men problemstillingen er relevant på bakgrunn av at så mange religiøse har dette synet.

I tillegg påpeker jeg igjen at hvis verdisynet endrer seg, så er dette en tydelig indikator på at verdisynet er "funnet på" og ikke "funnet ut". Det gjør det ikke mindre gyldig, men setter det i et annet lys. Når en vitenskapelig teori må vike for en annen, slik Newtons gravitasjonsteori måtte vike for Einstens generelle relativitetsteori, er det tegn på at teorien var "funnet på", og ikke "funnet ut", for det var jo tross alt ikke riktig. Newton fant på en teori som tilsynelatende passet godt overens med observasjoner man gjorde, men den viste seg å være intet mer enn en god tilnærming.
Vis hele sitatet...
Den dagen verdisynet til oss i det "kristne" samfunn finner en bedre løsning enn "Det å være mot andre som du vil at de skal være mot deg", er dette diskutabelt. Foreløpig har vi ikke endret denne innstillingen, hverken i religiøs eller human-etisk forstand!

Sitat: Originalt skrevet av Provo
At det er mest hensiktsmessig å se på helheten har jeg aldri sagt i mot. Derimot brukte jeg femte mosebok som eksempel på et verdisyn som strengt tatt ikke henger på greip et sekund, og som derfor vanskelig kan sies å være "funnet ut" - spesielt med tanke på hvordan det kristne verdisynet har endret seg med tiden.
Vis hele sitatet...
5. Mosebok er kasuistisk. Det henger kanskje ikke på greip for oss i dag, men på den tiden kan det ha vært innlysende. Eksempelvis når 5 Mos 22,3 avslutter med: du må ikke la være å hjelpe, er dette noe vi t.o.m. i dag kan forstå, fordi det virker for oss som så innlysende. Ikke annerledes var det for israels folk som levde etter samfunnets normer og regler den gang, og som i lederskap av Moses ble fortalt det som for disse virket som logisk, men ikke selvforklarende. Ny pakt ble som sagt inngått etter dette, og stafettpinnen overrakt Josva. Det er med andre ord en historisk nedtegnelse, og skal leses som historikk - så vi forstår hvordan det var å leve i samfunnet den gang, og kan revidere etter dette. Det er som sagt slik man finner ut, og det man finner ut, reviderer man - som i det å inngå nye pakter med Gud, slik det også ble gjort etter 5. Mosebok.