View Single Post
@ Provo
Jeg anser min forrige post som forklarende nok i forhold til mitt ståsted rundt diskusjonstemaet vårt. Vi får heller bare være enige om å være uenige Noen ganger er faktisk det den beste avslutningen. Når det gjelder svekket "mineness" fastholder jeg at det er virkelig dyp psykologi, og den beste kilden for dette begrepet er i EASE manualen av Parnas J, Møller P, Kircher T et al. Psychopathology 2005; 38: 236-258. Den omhandler Tenkning og bevissthet, Selvbevissthet/identitetsfølelse, Kropp og bevegelser, Grenser overfor andre og Livsfilosofi og egen posisjon.

Sitat: Origianlt skrevet av Provo
Virkelig spesielt interesserte, må jeg si. Et google-søk på "svekket mineness" ga ett eneste treff - denne tråden. Et google-søk på "weakened mineness" ga null treff. Wikipedia har ingen artikler om "mineness". Jeg ville satt pris på en troverdig ekstern kilde med god forklaring på hva denne tilstanden egentlig er. Uten det blir det komplett umulig for meg å forholde meg til det.
Vis hele sitatet...
Tja, internett rommer kanskje ikke alle kilder? Den beste løsningen, hvis det ikke finnes på internett, er kanskje å sende en e-mail til enten Paul Møller ved Sykehuset Buskerud HF, eller til professor Josef Parnas ved Universitetet i København? Eller lete opp EASE manualen på internett og sjekke domenet "Selvbevissthet/identitetsfølelse"? Jeg vet ikke en gang om denne manualen fins på internett, men jeg har den i hvertfall.

Jeg kan oppgi en kilde på at EASE ikke er noe jeg har funnet på, da, hvis det hjelper noe. Og selv med EASE måtte du ha lest deg igjennom ganske mye litteratur for å forstå domenet, men kilden kan gi deg et lite referansepunkt på at dette med religion og psykologi er ikke noe jeg har funnet på. Ikke mattradisjoner heller, men det kommer ikke frem på denne kilden.

Noen ganger er det ikke alltid lett å lete opp kilder på internett, avhengig av hvor dyp diskusjonen går. Og bevissthet er et dypt emne i psykologi, et emne jeg er særdeles interessert i! Så jeg regner meg selv for spesielt interessert i dette området.

Fagkonferanse i religionspsykologi (forelesning av Paul Møller bl.a. og litt lenger ned i lenka ser du timeplan med Gry Stålsett som taler om tro og helse "Betydningen av religion og livssyn for psykisk helse, belyst gjennom erfaringer fra VITA-behandlingen ved Modum Bad"; Leif Gunnar Engedal: Identitetsdannelse ved kulturendring. Kulturendringers betydning for livskvalitet og helse; og videre i lenka finner du litt informasjon om bidragsyterne til konferansen, derav Paul Møller relevant til EASE manualen som jeg sa, og Gry Stålsett, relevant til religion og psykologi i min forrige post).

Jeg vet ikke om dette er troverdig nok kilde for deg, men jeg sitter ihvertfall med EASE manualen her hjemme, og har selv lest temmelig mye om religionspsykologi, så jeg føler meg sikker på at hvis du virkelig interesserer deg for emnet, finner du nok kilde på svekket "mineness", men det kan hende du må en tur på biblioteket i stedet for internett. Men kildebyrden ligger på min side her, og denne konferanselisten er det nærmeste jeg kommer etter litt søk (ikke så veldig langt søk egentlig, har ikke du funnet kilde på internett ser jeg det som ganske lite sjans for at jeg skal klare et bedre søk).

Mine typiske utsagn som krever sine klare kilder ligger også i religionspsykologi, men religionspsykologi er ikke en - men mange kilder - og du skal sette deg inn i emnet for å forstå det. Da vil du også forstå at psykologi har sett på fenomenet religion over lengre tid, og har et helt annet syn på religion enn for eksempel en fysiker ser på det. Sånt sett er det mer nærliggende å snakke om religion og psykologi enn det er å snakke om religion og fysikk. Det er snakk om kulturfenomen, ikke et fysisk fenomen. Derfor kan det bli litt vanskelig for en fysiker å finne visse psykologiske utsagn troverdige, mens de i psykologiske kretser burde være allmenn kjent.