View Single Post
Sitat av etsi Vis innlegg
Filmen har nesten tjent over 785 millioner dollar på 15 dager, så vil absolutt kalle det en storfilm, ja. Tror du effektene er den eneste grunnen til suksessen?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror effektene er omtrent den eneste grunnen til suksessen òg at de har hypet opp filmen ekstremt. Hvis ikke det er for dette så må det være at tærskelen for hva som blir tolerert som en bra film i dag har blitt lavere.

Sitat av etsi Vis innlegg
Foreløpig ligger Titanic på topp, og hvem har regissert denne? James Cameron det også, gitt. Mannen har talent, det kan man ikke nekte for.
Vis hele sitatet...
Jeg har da aldri påstått at James Cameron ikke har talent, jeg sier bare at Avatar ikke er en bra film.

Sitat av etsi Vis innlegg
Manus/Plott

Noen ganger er det fint med en film med den typiske kampen mellom "good and evil" som tema. Jeg er helt enig med deg her, det er ikke noe spesielt nyskapende i plottet men jeg syns allikevel det er en bra film. Dette er jo selvsagt veldig subjektivt, men om et plott må være nyskapende og revolusjonerende hver gang du ser en film for at du skal like den, kan det ikke være mange filmer du liker.
Vis hele sitatet...
Nei, der har du rett, det er ikke mange filmene jeg liker ordentlig godt.
For meg er det veldig viktig å skille mellom en bra film og en gøy film.
Jeg kan da si at Avatar ikke er en bra film, den går heller da over til kategorien gøy film, selvom jeg ikke syntes den var spesielt gøy.

Når du nevner det med plottet:
For meg er det viktig at en film gir meg noe, noe spesielt, noe å tenke på.
Det Avatar prøver å gi meg har jeg sett flere titals ganger før, og det er da dermed ikke noe interessant. Jeg får ikke noe ny input, og får ikke sett ting fra andre synsvinkler, nye tenkemåter eller ting som kan hjelpe meg til å forstå en viss situasjon/hendelse what-so-ever.

Den følelsen jeg vil sitte igjen med etter at jeg har sett en film er: WOW! Dette har jeg ikke sett før, dette satte ting i nye perspektiver. Eller at jeg sitter igjen etter filmen og tenker over ting.

For meg ble Avatar bare hjernedød underholdning uten noe som helst nyskapende.
Sitat av etsi Vis innlegg
Skuespillerprestasjoner

NEI, sier du. Var det noen der som ikke var spesielt troverdige? Zoe Saldana, feks, gjorde en fantastisk jobb i sin rolle som Neytiri, og fikk meg til å virkelig "føle" med Na'vi-folket.
Vis hele sitatet...
Jeg for min del syntes ikke Zoe Saldaña gjorde en fantastisk jobb, for meg ble det ganske tamt, kjedelig og ikke spesielt troverdig.

Sitat av etsi Vis innlegg
Har sett filmen to ganger nå, men klarer ikke komme på noen særlig dårlige skuespillerprestasjoner, så hadde vært fint hvis du kom med noen eksempler.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes spesielt Colonel Miles (Stephen Lang) gjorde en dårlig jobb, trodde du på hva han sa? Ikke jeg.
Det var forresten ikke bare han jeg har lyst til å klage på, jeg syntes egentlig alle "main-characters" ble spilt ganske dårlig.
Skal du se gode skuespillprestasjoner? Se William H. Macy som Edmond Burke i filmen Edmond, det er bra det.

Sitat av etsi Vis innlegg
Ok, dialogen var kanskje litt cheesy iblant, men kan du tenke på noen andre store Sci-fi filmer som har litt dårlig dialog? Hørt om Star Wars? Den største film-frahchisen noen sinne? Du kan ikke med hånda på hjertet si at Star Wars har top notch dialog, men allikevel er det favorittfilmene til en haug med folk over hele verden.
Vis hele sitatet...
Det du mener å si at når det gjelder denne type sjangeren (SCI-FI) så er det ikke så nøye med gjennomførte dialoger for at det skal bli en bra film? Jeg mener derimot at dialogene er veldig viktige for en films troverdighet. For meg blir det veldig vanskelig å se en film med monotome dialoger som høres ut som lest rett fra papiret.

Sitat av etsi Vis innlegg
Forutsigbarhet

Jeg sammenligner med Star Wars igjen:

Første gang du så A New Hope, under strategimøtet til rebellene før de angriper dødsstjerna, så forsto vel alle at Luke skulle klare det når dem forklarte hvor utrolig vanskelig det ville bli å treffe.

Jada, i Avatar så skjønte du at Na'vi-ene ville vinne slaget mot menneskene, og når Grace Augustine (Sigourney Weaver) var for svak til å bli permanent overført til Avataren sin, så skjønner man at dette vil skje med Jake senere i filmen. Men hva så? Det kan jo fortsatt være en fantastisk filmopplevelse.
At en film er nogenlunde forutsigbar betyr ikke nødvendigvis at det er en dårlig film.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at det er bare forutsigbarheten i Avatar som har gjort filmen dårlig, dette er bare en av tingene.
Jeg mener helt klart at filmopplevelsen blir dårligere når du hele tiden vet neste steg, vet hva som skal skje.

Sitat av etsi Vis innlegg
Stereotypiske roller
Hva er vel en film uten stereotyper?
Vis hele sitatet...
En film uten stereotyper må være herlig.


Der har du svar på spørsmålene dine.