View Single Post
Sitat av paranoy Vis innlegg
Denne problematikken viser tydelig at den påstanden er feil - for hvis det ikke finnes noen sannhet, ville ikke denne setningen være riktig! Ergo fins det sannhet, og siden vi kristne sidestiller Gud med sannhet - for han kan ikke lyve - så beviser det for oss Guds eksistens! Eller rettere sagt: det gir sterke indikasjoner på at det ikke er usannsynlig at Gud eksisterer, men en kan ikke stole på menneskets vett, så kristne stoler heller på Gud - sannheten! Vår tro er for oss bevis godt nok for hans eksistens!
Vis hele sitatet...
Mens argumentasjonen kanskje har referanser til store filosofer blir den ikke noe mindre tvilsom. La oss bryte ned påstandene:
"Ingen sannhet finnes" <-> grunnpåstanden om at ingen sannhet finnes er usann. Her er det to problemer med å anta at dette betyr at sannhet finnes: Det første er at universet ikke nødvendigvis er underlagt den menneskelige sosiale konstruksjon kalt språk (eller logikk om du vil). Språk følger ikke naturlovene, det går fint an å si falske, paradoksale eller forvirrende setninger uten at det beviser noe som helst. Den andre er å anta at så lenge én sannhet finnes, så er det Gud. Dette er det samme som at en matematiker beviser at en likning har en løsning og dermed antar at dette tallet er 73.4 - det står rett og slett til stryk å anta at bare fordi språk og logikk er satt opp slik at sanne påstander må finnes så kan disse tingene si noe om universet vårt vi ikke kan observere ellers.

Den typen klassisk logikk som du bruker for å 'bevise' Gud er inadekvat til å beskrive virkeligheten gjennom f.eks. kvantemekanikk siden en påstand må være enten sann eller usann og dermed har paradokser enorm beviskraft. Å sette ned noen aksiomer og bevise alt derifra gir deg kun visshet om at tingene du har bevist er logisk korrekte, du beviser aldri aksiomene i seg selv. http://en.wikipedia.org/wiki/Paraconsistent_logic er et eksempel på en alternativ logikk som er verken mer eller mindre egnet til å bevise Guds eksistens (måtte det være en av de titusen Abrahamske varianter forskjellige sekter tror på eller en av de uendelig mange andre permutasjoner)

Hvis du derimot er uenig i dette og dermed gir paradokser den enorme makten du tilskriver dem: Hvordan kan flere mennesker tro på forskjellige, motstridende sannheter, som forskjellige religioner? Da vil logikken din kreve at sannhet er subjektivt og følgelig ikke er sannhet.

Hvordan er det å være ateist? Har du lyst til å ta selvmord hele tiden eller har du et vakkert liv?
Husker når jeg ikke trodde at det var en mening med livet, jeg hadde lyst til å ta livet av meg hver gang det skjedde noe dritt, fordi ingen ting hadde en mening uansett, hva er vitsen med å leve et miserabelt liv hvor alt går ut på å skaffe seg suksess og penger?
Vis hele sitatet...
Det at du trenger religion for å ikke være suicidal er nok heller et skudd for baugen for din egen mentale helse enn noen knusende dom over ateismen.

Til tema: Min familie feirer ikke Jesus. Vi feiler Jul. Jul er en sammensatt kulturell skikk hvor både Jesus og Norrøne ting har vært involvert, men utøvelsen kan jo varieres fra det rent sekulære til det rene jesushelvete og vi velger den første varianten. Jeg tror nok kapitalismen har ordnet det der med å få Jesus ut av bildet, i alle fall i mange land. Skjønt, VISA som avgud har jeg lite sans for