View Single Post
Påstanden om at det vil bli nedskjæringer i den offentlige forvaltningen ved en eventuell legalisering av rusmidler er mildt sagt spekulerende. Forvaltningen på det kommunale og fylkeskommunale planet vil måtte utvides med organer som er spesielt rettet mot reguleringen av den nye loven, og i statsforvaltningen vil det departement eller direktorat som saken gjelder måtte omorganiseres til å omfatte det nye lovforslaget, eller kanskje til og med opprette et eget direktorat som fører tilsyn i den fylkeskommunale og kommunale forvaltningen på dette området.

På det lokale planet vil politiet måtte gjennomgå en rekke omfattende omorganiseringer med sektorer eller avsnitt som tar seg av reguleringsvirksomheten og påser at legaliseringen foregår innen gjeldende rammer og betingelser vedtatt av regjering. En egen avdeling vil kanskje rette fokus på de brudd i legaliseringen som kan defineres som kriminell aktivitet. I tillegg vil omskolering av tjenestemenn i henhold til arbeidsoppgaver utføres, for å sikre den rette utdannelsen for de problemer som kan dukke opp underveis i politiets ordinære funksjoner. Sist, men ikke minst, må også ressursene omfatte at politiet kan utføre sine plikter uten at det skal berøre andre sektorer i politi- og rettsvesenet.

Skoleringen bør foretas på politihøyskolen og i de respektive avsnitt som spesialiserer seg innen gjeldende oppgaver i reguleringsvirksomheten. Dette vil bety å påse at regler vedtatt av regjeringen blir opprettholdt, regnskap og omsetning overvåkes, og utføring av kontroll på bevillingsbestemmelser. Spesialavsnittet tar for seg brudd på legaliseringsbestemmelser som kan defineres som kriminalitet, og påtar seg oppgaver etter anmodning fra de øvrige avsnitt som nevnt innledningsvis omtalende reguleringsvirksomhet, samt saker som andre politiorgan søker deres bistand eller overlater til deres ansvar å undersøke. Dette kan være organisert (økonomisk) kriminalitet som følge av videresalg, smugling eller ulovelig import, produksjon eller dyrking, eller særstilte konsekvenser som måtte komme i følge av et slikt vedtak.

Videre måtte polititet omorganiseres i de ordinære arbeidsoppgaver i tillegg til opprettholdelsen av sine plikter på det lokale planet. Her rettes i stor grad fokus på å slå hardt ned på salg og videresalg til mindreårige, hyppigere kontroll for å avdekke ruspåvirket kjøring, sikkerhetskontroll på flyplasser med en egen narkogruppe for innenlandsreiser, tettere samarbeid med toll- og postvesen for å avdekke smugling - i første omgang eksport av narkotiske preperater til våre naboland og med kystvakta i transitt av narkotika i kyst- og sjøtrafikken, og bistå kommunal- og helsevesenet med bl.a. transport av psykisk ustabile og berusede mennesker til institusjoner eller akuttmottak, tvangsavrusning, bistand til barnevern og en egen avdeling for avdekking av falske resepter og identifikasjonspapirer, samt opprettholdelse av ro og orden som vanlig.

Det ser kanskje mye ut det jeg har ramset opp, men jeg minner om at utenom eksport-problematikken og de saker som gjelder reguleringsvirksomheten generelt, samt særstilte konsekvenser som tilfaller spesialavsnittet, er resten av punktene funksjoner og oppgaver som allerede er del av politi- og rettsvesenet. Utvidelsen gjelder i prinsippet derfor kun ressurser for omorganisering og sammenfletting av nydefinerte arbeidsoppgaver og plikter, skolering av tjenestemenn eller politiaspiranter, samt opprettelse av nye etater og avsnitt - eller tilsettelse av nye tjenestemenn til de nye funksjonene som bestemmes av gjeldende departement, eller direktorat. Millitærpolitiet vil ditto også måtte utvide sine respektive myndighetsfelt for å avdekke vernepliktige i beruset tilstand, enten til eller fra forlegning, eller på permisjon, og i aktiv tjeneste (som f.eks gjeldende for landets heimvern).

Det sier seg selv at det blir altfor omfattende å innføre fullstendig legalisering i hele landet på bakgrunn av ressursfordelingen, men dette kan teoretisk løse seg enkelt i en "Christiania-modell", der utvalgte byer får monopolet i omsetningen av rusmidler bevilget for gjeldende stoffklasse, eksempelvis cannabis. De utvalgte byene bør være strategisk plassert så ikke eksport eller transitt av stoff til våre naboland enkelt kan organiseres illegalt, eller utførsel og transitt via luft- og sjøtrafikk kan gjennomføres uten tilstrekkelig kontrollvirksomhet.

Dette kan teoretisk innsnevres ved at f.eks. en bydel i Oslo, en i Bodø og en i Bergen får monopolvirksomhet, slik at tilgjengeligheten blir lettere å kontrollere og regulere etter behov, og for å fokusere samarbeid med Helsevesenet på strategiske områder som skal kunne tilby tidlig og adekvat hjelp og behandling for de som faller på skråplanet. De strategiske områdene bør omfatte uforutsette konsekvenser på det helsemessige planet ute i distriktene, og ikke fastlåst til storbyene som har bevilling for monopolvirksomheten.

Etter en prøveperiode fastbestemt av et kontrollorgan i fylkeskommunen eller no sånt, kan eventuelt regjeringen og dets departement eller direktorat bestemme om ytterligere bevilling(er) skal gis til andre storbyer, strategisk plassert så det ikke blir lett å organisere eksport eller transitt til våre naboland illegalt, hvor da Stavanger og Halden, Sarpsborg og Fredrikstad, samt kystbyer lengst nord i landet med kort sjøvei til Murmansk nok blir utelukket i første omgang. Det samme gjelder Finnmark og Svalbard. Dronning Mauds land og Jan Mayen tipper jeg ikke blir aktuelt i det hele tatt..