View Single Post
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Selvsagt, men det finnes allerede lett tilgjengelige og lovlige midler man kan benytte på seg selv som går utover de nærmeste og skattebetalerne. Det er ingen som kaller en som drikker hver helg for egoistisk, til tross for at konsekvensene av dette lett kan bli verre enn av en som skulle finne på å røyke litt hver helg. Vanlig røyk er farligere og mer skadelig enn cannabis, dog er det ingen som kaller dette for egoistisk. Årlig dør det 7500 personer pga. at de røyker, i tillegg dør det 500 personer som følge av passiv røyking - er ikke dette mer egoistisk enn å skulle benytte seg av et annet og mindre skadelig rusmiddel? (kilde : http://www.helsenett.no/index.php?op...4434&Itemid=78)
Og når det gjelder skattebetalerne så vil en legalisering/regulering trolig koste mindre enn dagens løsning da man ville fått inn på skatter og avgifter, og sluppet å bruke masse penger på å bekjempe en oppdiktet kriminalitet.

Årsaken til at jeg engasjerer meg i denne debatten er at jeg syntes det er hyklerisk av folk å godta og nærmest forhellige rusmidler som alkohol og nikotin når de fordømmer alternative og ofte mindre skadelige rusmidler som om det var snakk om djevelens verk.
Vis hele sitatet...
Nå var det ikke snakk om hvilke rusmidler, om de er lovlige eller ei, eller hvor skadelig de er. Jeg mener alle rusmidler generelt. Det jeg vil fram til er at argumentet at man bestemmer selv hva man tar i sin egen kropp ikke vil fungere, for uansett hvilket rusmiddel man tar, så kan det gå utover andre. Hvis man begynner med at de lovlige rusmiddlene er verre for omgivelsene til brukeren enn de ulovlige, så kommer man til det argumentet at alkohol er 10 ganger farligere enn hasj, og så vidt jeg vet, så kom vi på forumet fram til at det argumentet ikke kan brukes i en legaliseringsdebatt.
Sist endret av Mexxy; 31. desember 2009 kl. 15:13.