View Single Post
Sitat av Archj Vis innlegg
Syns det høres ganske logisk ut, egentlig. Mannen i gata får lyst til å prøve rusmiddelet X, fordi han kjeder seg og X er nå lovlig og tilgjengelig. Mannen i gata får lyst på mer, og snøballen ruller. Selvfølgelig er absolutt ikke alle slik, men det da ikke utelukkes. Resultatet er flere narkovrak. Eller?
Vis hele sitatet...
Husk at DU er mannen i gata mens du spør deg selv; ville du prøvd metamfetamin hvis det ble lovlig i morra? Det finnes ikke den lov som ville hindret meg i å prøve ut heroin, men jeg har bare ikke lyst. Den lysten vekkes ikke av at jeg lovlig kan gå til anskaffelse av stoffet, og jeg mener at de aller fleste vil beholde sitt syn på rusmidler og deres posisjon til det, selv etter en lovliggjøring/dekriminalisering. Tenk også over motivasjonen til folk når det kommer til rus bruk/misbruk; man blir ikke et vrak av å teste ut salvia, mescalin eller LSD. Man blir gjerne et vrak i søken på noe som kan erstatte en ødelagt hverdag, og her er det såklart sterke kjemikaler som gjelder, ikke stoffer vi nå kan forbinde med ren eksprimentering og utvidelse av kognitive evner. Dette sier jeg fordi du forbinder 'får lyst til å prøve et rusmiddel fordi jeg kjeder meg' med det å bli et narkovrak.