View Single Post
Third3ye:

Det virker som om du har vært rimelig uheldig med miljøet du har vokst opp i. Jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen i beskrivelsen din om å få kristendommen prakket på seg, eller å bli sett ned på fordi man er ateist. Tvert i mot, så ser jeg til stadighet at man gjerne blir ansett som litt enkel hvis man tillater seg å arve en religiøs overbevisning basert på kulturelle tradisjoner, fremfor å skape sitt eget livssyn.

Jeg ser litt av kristendommen her og der, og spesielt i juletider, men jeg klarer da ikke å la meg plage av det. Det er jo bare en del av kulturen vår som betyr mer for noen enn for andre. Selv har jeg ingen vanskeligheter med å plukke ut det fine jeg ser i den, og bare luke ut alt det andre. Hvorfor er dette vanskelig for deg? Jula er jo ikke noe mer enn hva man gjør den til selv, og det samme gjelder kristendommen.

Men nå har jeg vært så heldig at jeg ikke har blitt foret med kristendom eller andre livssyn under oppveksten min. Har du vokst opp i et kristent miljø, siden du er så voldsomt engasjert i denne saken?