View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av NGC4203 Vis innlegg
Det har du sikkert rett i, men pek de gjerne ut og ikke bare AT de er der. Er ikke det mer konstruktivt?
Vis hele sitatet...
Noe blir vel flisespikkeri, men her kommer korreksjonene jeg ville ha sett:

Cannabis er en familie planter, artene sativa og indica er de som blir brukt i både rus og fiber sammenheng, forskjellen er at industrihamp er avlet frem for å ha lite alkaloider (de rusgivende stoffene) i seg, samt at de høstes før blomstringen starter, som er tiden da plantene begynner å produsere mange trikomer (små hår med en dråpe på enden, her finnes brorparten av alkaloidene) og blomster (buds) og pollensekker på hannplantene (som ikke har i nærheten av samme alkaloidnivå som hunnplantene og blir kastet bort av de som dyrker for rusens skyld).

Delta-9-THC er hovedvirkestoffet, men hele rusen formes av over 60 stoffer: Administrert alene, ville Delta-9-THC føre til en angstfølelse, urolighet og anspenthet, men sammen med CBD (cannabidiol) vil man få den klassiske litt sløve og knisete formen.
CBD alene er ikke psykoaktivt, men har vist sedative effekter i noen forsøk gjort på dyr. Det har også vist seg å hjelpe mot anfall, betennelse, angst, kvalme og veksten av kreftceller.

Steinhetsfølelsen på "norsk" hasj er en smule annerledes en ferskvare, dette er min personlige spekulasjon, men jeg finner den mest logisk:
Delta-9-THC oksiderer lett til Cannabinol (CBN), og den langre fraktruten til smuglerhasj gir varene nok tid til å "forderve".
Jeg personlig, kjenner stor forskjell på fersk hasj (kjøpt der det er lovlig, eller egenprodusert) og det man får fra illegale kanaler.
Rusen på smuglerhasjen er en smule "skitten", den er litt urolig, en følelse jeg selv aldri har kjent på "ferskvare".
Igjen, dette er mine personlige spekulasjoner.

Det er ikke mest Delta-9-THC i marihuana, forskjellen i rusen vil avhenge av hvilken plante det er laget hasj fra: Hasj er trikomer som har blitt ristet eller separert på en annen måte fra plantematerialet og så presset sammen til mørke klumper/plater. Man går da glipp av endel av de andre stoffene som eksisterer i cannabisplanten som kan være med å forme rusen.
Det er ikke kartlagt hvor mange stoffer som former rusen fra cannabis, men det er tydeligvis flere enn de som finnes i trikomene ettersom rusen fra trikomene alene skiller seg fra rent ubehandlet plantemateriale.

CBD er heller ikke det dominerende stoffet i hasj, det er ikke rusgivende i seg selv som jeg skrev tidligere: Det påvirker måten kroppen vår metaboliserer Delta-9-THC, dette er ihvertfall den ledende teorien, ettersom farmakologien er en smule uklar enda. Det er mye Delta-9-THC
i hasj også, spørsmålet er kanskje hvor mye som har oksidert til CBN og andre stoffer. Ratioen THC/CBD kommer an på planten man lager hasj fra, ikke prosessen å lage hasj.

Dette er mine to cents om feilene i teksten her, og at vi har en cannabistråd fra før.

Kilder: http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6269680
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17712814
Sist endret av Dodecha; 19. desember 2009 kl. 17:06. Grunn: Feil kilde angående mengde psykoaktive stoffer i cannabis, korrigert