View Single Post
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Det er en ting jeg lurer på, hvorfor er myndighetene og den norske befolkningen så trangsynte at de ikke ser hva religion fører til? Jeg blir litt forbanna når jeg ser hvilken prioritering vi har her i Norge, det er viktigere å få ut innvandrere enn å bekjempe den største samfunnsfienden vi har hatt siden den dagen vi ble født, religion. Vi lever i et moderne samfunn i 2009 (snart 2010) og enda har vi ikke fjernet religion. Vi har alle sett hva dette har ført til, og nei. Det er ikke bare snakk om krigene i Irak, Afghanistan osv., selv om de bør regnes med, men enn det som har skjedd tidligere i forbindelse med bl.a. kristendom. Brenningen av hekser, den store makten prestene hadde tidligere, massemordet på jødene (Holocaust), tempelridderne. Jeg nevner ikke alt her, men du finner kriger som har skjedd tidligere, bare på grunn av religion. Krigen som kjempes nå av USA, er en religionskrig, selv om vi ikke skulle ha trodd det. Terroristene som er det fine navnet på de, tar selvmord i den forstand at de tror at de kommer til paradis.

En annen ting jeg ikke skjønner er hvordan folk kan tro at det finnes en gud, at det er en sjel/ånd/person som styrer alt. Det er jo det mest idiotiske jeg noen gang har hørt. Forsking viser at det ikke ble skapt et par som heter Adam og Eva, det er ikke gud som har brukt seks dager på å skape Jorden, og hvem var denne Jesus? En person som vandret rundt som en annen uteligger, helbredet folk og drakk vin. Jeg mener at det å tro på noe så dumt som en gud er som å tro på julenissen. Og hvor er denne såkalte himmelen/paradiset, den kan ikke være i himmelen over oss, som også blir kalt atmosfæren, for de fleste av oss har vært over skyene og sett at det ikke er fullt av folk der som lever i et paradis.

Så kommer vi til de kristne her i Norge, da snakker jeg om de virkelige kristne og ikke de som står som medlem i statskirken. Ekstremistene som faktisk tror de er bedre enn oss andre, bare fordi de aldri banner eller gjør noen synder, og at de har en gud å tro på. Jeg har ihvertfall opplevd det slik her jeg bor, de kristne er noen kvalme personer som tror de er høyest på rangstigen her i samfunnet.

Men hovedpoenget mitt er, hvorfor har vi ikke fjernet den idiotiske loven som automatisk setter oss som medlemmer i statskirken. Staten bør jo heller endre den loven og få mest mulig personer over på den andre siden. Religion koster staten penger og hva gjør den for noe godt? Gir den oss evig liv? Nei. Gjør den oss mer lykkelig? Nei. Kommer vi til et paradis etter døden? Nei, det tviler jeg sterkt på. Så hva gjør den da? Ingenting! Så kommer preken om at religion gir oss noe å tro på, noe som kan gjøre hverdagen lettere. Enn de som er humanister da? Er de personer som vandrer rundt på Jorden uten en sjel? Jeg er enig i at høytider som juleaften, påsken og slikt er kjekt, men trenger vi en religion for å feire noe da? 80% av de som feirer jul tror vel hverken på gud eller Jesus.

Hva mener dere om dette?
Vis hele sitatet...
Jeg uthevet med "fet skrift" de tingene jeg ønsket å kommentere.

-Hva er det den trangsynte norske befolkningen ikke ser om hva religion fører til? Kan du utdype?
-På hvilken måte er kristendom den største samfunnsfienden vi har?
-Mye annet har skjedd tidligere. Vikingene, våre landsmenn, har voldtatt, plyndret og drept, og de fleste andre nasjoner har kriget og drept hverandre siden det var noe som het sivilisasjon.

Det var en lov som tilsa at kristne ikke hadde lov til å utføre bankarbeid som gav rente. Dette hadde jøder lov til og ble dermed fort rikere og mektige. I den depresjonen som kom i USA på 1920-tallet hadde også store virkninger i Europa. Jødene ble syndebukker på samme måte som foretningsmenn i dagens samfunn ble syndebukker, etter finanskristen. Dermed utviklet det seg et hat mot jødene, som i Russland resulterte i pogromer, men som i Tyskaland gikk så langt som masseutryddelses-leire for jøder, sinnsyke, homofile, russere, kriminelle osv. i tro på at dette ville skape en renere rase. Og siden Hitler selv tok avstand fra kirken og hadde en beunder ovenfor det norrøne, har jeg vanskelig for å se hvordan du mener kristendommen som religiøs teori har noe med holocaust... Når det gjelder korstogene så var dette en naturlig reaksjon fra det geistelige Europa når muslimene begynte å ta krav på verdifulle territorier. F.eks. hadde de spania i århundrer, og på erobringene deres led dem helt til wien. Jeg er ikke noe tilhenger av vold og krig, men jeg er glad for at folk dengang kjempet tilbake og at vi har noe som vi med stolthet kan kalle en europeisk kultur.

-I motsetning til julenissen, som ingen tror på untatt når de blir sånn halveis overbevist om det på julaften av spøkefulle voksne, så er kristendom den største religionen i verden bestående av mennesker som uttaler troen sin med sikkerhet. Jeg sier ikke at kvantiet=sannhet, men at det hvertfall var en tåpelig sammenligning.

-Har hørt en historie om en russisk kosmonaut og en russisk hjerneforsker. Kosmonauten hadde vært over atmosfæren og kunne påstå at det ikke fantes noe himmel. Hjerneforskeren derimot sa at han hadde operert mange kloke hoder, men aldri sett en tanke. Og det er jo en nyttig historie hvis man tenker seg at den kristne himmelen befinner seg sånn i nærheten av månen en plass. I bibelen står det også at Guds rike er inni mennesker, og at den ikke er å finne ved å f.eks. lese bibelen eller gå på gospel på søndagene.

-Kan ikke si at min mor som nå er uføretrygdet pga for mye frivillig arbeid er et menneske som folk vil oppfatte som kvalmende, gjenom det arbeidet hun har gjort f.eks. i forbindelse med evangelisenterne og kirkensbymisjon, der hun har hjulpet narkomane og prostituerte. Får heller ikke noe kvalmende følelse av andre kristne. De fleste virker som høflige og kanskje litt sjenerte individer som har et enkelt og positivt syn på livet. Men selvsagt finnes det unntak hos alle mennesker. Føler selv at det er mye jeg kunne gjort bedre.

-Enig når det gjelder statskirken, syntes heller mennesker burde få utlevert et påmeldingsskjma ved kristelig konfirmasjon eller lignende, når ungdommen kanskje bedre har fått en mening om hva de tenker om livet.

-Statskirken koster penger, men den gir folk mulighet for gratis begravelse i hjemkommunen, bryllup, dåp, konfirmasjon, gudstjene for de av den norske befolkningen som er kristne, og er ofte mye besøkt f.eks. under jul og påske. Synes selv at de kanskje kunne redusert antall kirker og heller laget noen nye som var mer tilpasset det moderne samfunnet, og kanskje tilbød samfunnsaktiviteter som fritidsklubber for ungdom.
Sist endret av Timeo; 16. desember 2009 kl. 23:26.