View Single Post
Ekkel
SemiColon's Avatar
Trådstarter
Sitat av Takub Vis innlegg
Man kan bevise og motbevise noen ting som står bibelen, men man kan ikke bevise eller motbevise "guds" eksistens.

Kan hende det er en allmektig skaper som 'tester' oss med all verdens ondskap; kan hende dette bare er menneskelig oppspinn, påskudd for å starte kriger osv osv. Samtidig er det mange som blindt tror på alt som står i diverse religiøse tekster (som ironisk nok er skrevet av mennesker).

Jeg synes det er rart at du er så skråsikker på at det ikke finnes noen gud - det er såvidt jeg vet enda intet konkret som motbeviser guds eksistens.

Voltaire: "If God did not exist, it would be necessary to invent him."
Jeg tror ikke det har så mye å si hvorvidt det finnes noen gud. Fortsatt ville man ha kriger, folk med litt for god selvtillit, ondskap, etc.

Jeg er for såvidt enig med deg i at statskirken burde avskaffes, i det minste de ordningene man har vedrørende denne nå, men man (du) står fri til å tro på hva som helst og eventuelt melde seg (deg) ut av statskirken.
Vis hele sitatet...
Finnes det beviser på at gud finnes? Hvorfor finnes da Islam, Jødedom, Buddhisme, Hinduisme? Er det gud som leker seg med oss og tester oss?