View Single Post
Midtrabatt på alle veier hadde kanskje hjulpet, men det vil koste så avsindig mye at det er fullstendig urealistisk. Derfor satser man heller på å utbedre forholdene der hvor det skjer flest ulykker.

En kollisjon skjer kun hvis en bil forlater sitt kjørefelt - enten ut i grøfta, inn en bergvegg, ut i en sjø, inn i en møtende bil e.l. En bil forlater sitt kjørefelt hvis sjåføren har sovnet, driver med helt andre ting enn det han skal eller kjører fortere enn forholdene tilsier. Det er derfor viktig å huske på at det er menneskelig feil hos minst en av sjåførene, og ikke veiene, som skaper kollisjoner. Hvis alle hadde fulgt veitrafikkloven så hadde ulykkestallene vært redusert til null, med unntak av de som får steinras i taket o.l., mens en midtrabatt kun vil ha mulighet til å begrense skadeomfanget i visse situasjoner.

Jeg sier ikke at vi ikke bør satse på sikkerhetstiltak på veiene, men det er viktig å se problemet for det det er - mennesker som gjør feil i trafikken.
Sist endret av Provo; 1. desember 2009 kl. 07:03.