Tråd: Paradokser
View Single Post
Leste nettopp gjennom hele tråden, og jeg tenkte jeg skulle kommentere litt.

Sitat av M72 Vis innlegg
Disse har jeg vært innom: Schrödingers katt, Hilberts hotell, Maxwells demon, tvillingparadokset osv osv.
Vis hele sitatet...
Tvillingparadokset er faktisk ikke et paradoks.

Sitat av Kinseek
Objekter som har større fart enn andre referanseobjekter vil gå fortere i tid. Dvs. at om du er på toppen av Mount Everest vil du eldes littegranne hurtigere enn en person med havnivået.
Vis hele sitatet...
Denne tidsdilatasjonen skyldes ikke differanse i fart, ettersom toppen av Mount Everest er fullstendig stasjonær i forhold til et fast punkt ved havnivå. Utvidelsen skyldes differanse i gravitasjonspotensial. Det første forklares i spesiell relativitet og det andre i generell relativitet.

Sitat av Mrfreakman
Jeg vil da spørre. hvis man holder ett speil forran seg, og reiser i lysets hastighet.. hva vil du da se? vil du se deg selv? Vil du se totalt mørke? vil du se deg selv eldes tilbake?
Vis hele sitatet...
Siden du og speilet ikke er i bevegelse i forhold til hverandre, vil det være nøyaktig som å se seg i speilet på badet. Fartsgrunnet tidsutvidelse er kun relevant for to objekter som beveger seg i forhold til hverandre.

Sitat av Mrfreakman
så alle skal stole på hans oppfatning? han var en genial mann, men om han sa at man f.eks så seg selv i fortiden så skulle alle trudd det? Individualitet man!
Vis hele sitatet...
Er det individualitet å forkaste fysiske lover som er bekreftet eksperimentelt og som du selv tydeligvis ikke forstår? For meg virker det mer dumt enn individualistisk.

Sitat av snox
Paradokset mitt er: Hvordan ville et system som dro nær lyses hastighet en vei oppleve et annet system som dro nær lyses hastighet andre veien?
Vis hele sitatet...
System 1 ville sett system 2 nærme seg (eller fjerne seg) med nær-lysets-hastighet. Lorentz-transformasjon av bevegelsene viser at ingen bevegelse kan oppfattes fra andre systemer som en bevegelse i over lysets hastighet. Dette er heller ikke et paradoks, forresten.

Sitat av Pablo_P
Litt off-topic ,men. La oss si du har et farkost som kan oppnå en hastighet på f.eks 2x lysets. Hva vil da skje hvis du reiser 1 time ut i rommet og tilbake igjen? Vil du kunne se deg selv reise?
Vis hele sitatet...
Dette er umulig å svare på, ettersom en matematisk beskrivelse av tidsutvidelsen (forskjellen i tidsutstrekning mellom de samme hendelsene for to systemer) som oppstår ved hastighet over lysets gir en kompleks løsning (eller ingen løsning, hvis du ikke har lært om komplekse tall). Tidsutvidelsen vil gå sakte men sikkert mot uendelig når hastigheten til det observerte legemet går mot lysets hastighet. Det er også umulig fordi bevegelsesmengden og bevegelsesenergien blir uendelig stor ved lysets hastighet, noe som betyr at fartsøkningen vil flate ut uansett hvor mye energi du bruker på å akselerere.
Sist endret av Provo; 30. november 2009 kl. 13:52.