View Single Post
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er stor forskjell på å ha fordommer til folk som har tatt ett bevisst valg og det å ha fordommer pga. noe man ikke noe for eller ikke kan forandre.
Derfor er det helt greit å ha fordommer mot FRP, deres velgere og andre rasister, men ikke mot folk som er mørke i huden.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg uenig på et bittelite punkt, og jeg tror du vil være enig med meg, mith:

Når folk faktisk har tatt et bevisst valg, så er det ikke lenger "fordommer" å mene noe om dem, siden man da mener noe på bakgrunn av dette valget de faktisk har gjort. Fordommer vil si at man tillegger noen meninger og holdninger uten å ha noe reelt grunnlag for det, og helt reelt tror jeg det vil være mer enn 50% sannsynlighet for at en som stemmer FrP har meninger et flertall av befolkningen vil kalle rasistiske. Derimot - å gå ut fra at en asylsøker, en afrikaner, en muslim er kriminell, terrorist, ekstremist et.c. - DET er fordommer, siden dette er noe som kun gjelder et lite mindretall innenfor disse forskjellige gruppene.

Derimot kan man jo fundere litt på hvor bevisste valg de fleste som stemmer FrP har tatt. Jeg har en sterk mistanke om at veldig mange som stemmer FrP rett og slett ikke er helt klar over hva FrP faktisk står for i mange saker, noe jeg fikk et eksempel på nå rett før valget i høst, da jeg fikk en venninne som var veldig for FrP til å ta en av de "valgtestene". Greit nok, hun endte faktisk opp med FrP på topp, men: SV (av alle, litt snodig kombinasjon) kom så nær bak henne at når hun bytta standpunkt på EN sak hun hadde vært usikker på, så kom plutselig SV på topp istedet, og FrP droppa plutselig flere plasser. Lurer på om det var Venstre som da klatra opp til andreplass mens FrP droppa til en tredjeplass. Samtidig har jeg også registrert nå senere i høst at hun f.ex. egentlig absolutt ikke har sansen for vikarbyrå & midlertidig ansettelses-trenden, selv om hun kryssa av for at det burde bli lettere for firmaer å ansette midlertidig i valgtesten, noe som altså tydeligvis ikke var så veldig gjennomtenkt. Med det punktet også endra til noe mer reelt/gjennomtenkt, så ville plutselig ikke FrP ha vært på topp for henne samme hva.

Sitter rett og slett med et inntrykk av at FrP er partiet for folk som helst ikke vil bry seg om politikk.
Sist endret av atomet; 19. november 2009 kl. 17:09.