Tråd: Paradokser
View Single Post
Sitat av Pablo_P Vis innlegg
Litt off-topic ,men. La oss si du har et farkost som kan oppnå en hastighet på f.eks 2x lysets. Hva vil da skje hvis du reiser 1 time ut i rommet og tilbake igjen?

Vil du kunne se deg selv reise?
Vis hele sitatet...
Teoretisk sett så er svaret: Ja! (ifølge meg)

Det er jo fastslått at tiden sakker jo nærmere du er lysets hastighet, og visse teorier framsier at hvis en kan aksellerere over lysets hastighet, vil man kunne reise bakover i tid (jmf. tid er relativt). I så måte vil reisen ut fra Jorden i en hastighet på kall det 1c, 1x lysets hastighet, påvirke tiden relativt til distansen en har avlagt på 1c (jmf. tiden står stille), mens tilbakereisen oppnådd på 2c, det vil si 2x lysets hastighet, vil bety at tiden blir påvirket relativt til denne hastigheten som oppnås i den avlagte distansen (jmf. at du "reiser bakover i tid"), og du vil kunne teoretisk se deg selv reise.

Nå suger jeg i fysikk så teoretisk kan jeg ha rett, men mest sannsynlig tar jeg grundig feil...

NB!
Dette igjen åpner for et paradoks. Se for deg at reiseruten er nøyaktig lik for begge, 1c fra jorden til destinasjon, og 2c fra destinasjon til jorden. Hvis det stemmer med at en kan se seg selv reise når en hastighet på 2c oppnås fra destinasjon til jorden, hvorfor ser ikke samme vedkommende returen fra jorden til destinasjon ved 1c?

Svaret må være at tiden stopper opp ved 1c og forholder seg relativt til distansen, mens tiden går baklengs ved 2c og forholder seg relativt til hastigheten. Hvis noen forstod hva jeg mente med dette så kan de gjerne forklare det bedre enn det jeg har gjort her. For meg virker det egentlig som et paradoks å kunne reise i høyere hastighet enn lyset ut i fra nåtidens kunnskap om lysets hastighet, spesielt hvis det stemmer at en vil reise bakover i tid hvis man oppnår høyere hastighet enn lysets.

Det blir liksom en av reiserutene som faller i grus føler jeg, spesielt hvis utgangspunktet er 2c begge veier. Det blir akkurat som en tilbakelegger 2c en vei og 2c tilbake (jmf. tiden går baklengs). Spørsmålet piloten bør stille seg når han da når jorda og går ut av fartøyet er om han i det hele tatt har reist? (jmf. reise bakover i tid). Det er derfor jeg i eksemplet valgte å benytte meg av 1c frem, og 2c tilbake, for å forenkle tilfellet litt, men teoretisk skal dette fungere likt om en tar utgangspunkt i 2c begge veier også. Tiden vil være relativ til både distanse og hastighet da også..