Tråd: Groguide
View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kraft Vis innlegg
ok. Hakke noe lyst til å gjøre mitt første forsøk i så liten skala at jeg ikke har lyst til å prøve igjen, så jeg tenkte noe slikt som dette:

1. stk IKEA skap: 1x1 m i bunn, 2m høyt.
2. Hull i topp og bunn (siden) med en vifte inn (bunn) og en vifte ut (topp)
3. Kle innsiden med alu-folie.
4. Henge opp èn stk 600w lampe med tau fra toppen og ned
5. èn stk vifte montert i topp som blåser mot plantene.
6. 4 - 5 potter i bunn.

Hvordan høres dette ut?

Hvis jeg er "flink" med min første grow og er nøyaktig, hvor mye tror dere jeg kan få ut av dette i gram?
Vis hele sitatet...
Skap er fint, men ikke bruk alufolie, det lager "hotspots" av konsentrert lys
som kan svi plantene.
Det andre du må tenke på er lystetthet, som er vanskelig å få til i disse
billigskapene, den eneste ideen jeg fikk til slutt var å bruke gummilister samt en lukestrammer for å klemme dørene på plass inntil gummilistene (en i topp og en i bunn pr dør) i og med at dørene møtes på midten. Dog har jeg hørt om folk med så kraftige ut vifter at undertrykket sugde dørene på plass inntil gummilistene og alt ble lystett.

600w er ganske mye for et 1x1 meter skap, det vil fort bli over 40 grader uten massiv ventilasjon, 250w er mer enn nok for deg. Dog er det mulig å bruke en 400w med cool tube.
Vifte til innluft er ikke så viktig om du har ei kraftig nok vifte som tar luften ut, noen små hull i bunnen er nok.

Sitat av Kraft Vis innlegg
Forresten, når jeg har tenkt på det :
Hva med dette isteden:

1. Lage en ramme av planker (en slags kube) med en ekstra bjelke i toppen til å henge lamper fra, ned mot bunnen.
2. Kle i sponplater fra topp til tå, kledd med aluminiumsfolie på innsiden.
3. Seriekoble pc-vifter: 4 nede i bunn i sideveggen (luft inn), 4 i topp i taket (luft ut) og 2 inni på hver sin side av planten for å stimulere grenene.

Høres dette habilt ut?:P

Også, hva slags lamper kan jeg bruke og hvor finner jeg det? Kan maks koste 500 kr totalt sett for lamper Noen alternativer til 400/600w lamper som duger til hobbydyrking?

Som dere ser har jeg nå skjønt at jeg må nedjuster meg litt... bor tross alt på et bitte lite stappfult rom Men i fremtiden når jeg har mer kunnskap og mer plass så blir det growroom

btw, noen som vet hvordan jeg kan skaffe frø innlands?
Vis hele sitatet...
Materiale og sponplater koster deg mye mer enn et skap, jeg tror et grotelt fra homebox blir billigere, samt sparer du tid på å sette det opp og du kan pakke det ned og flytte det når som helst. Igjen, ikke bruk aluminiumsfolie.

Du får ingen HPS lampe for 500 kroner, en 250w ballast alene koster ca 950,-
Lampepakke på 400w koster 2544,- Den har alt du trenger: Ballast, reflektor, pære.
Det du må huske er at disse ballastene og pærene varer veldig lenge, spesiellt om du har en digital ballast som ikke sliter på pæren slik dårlige analoge ballaster kan gjøre.

Alternativet er CFL pærer, en 250w koster akkurat 500 på designbelysning, men du vil få _mye_ mer ut av en HPS lampe, derrav prisen.

En ting du må tenke på er at vifter lager støy, samt at om skapet ikke er tett så er HPS lamper faens kraftige: Det vil se ut som om sola har flyttet inn i skapet ditt, så pass på å tett alt sånn ingen plutselig står der å undrer hvorfor du har et durende skap med lystråler som stikker ut av alle sprekkene.

Frø innenlands får du bare om du kjenner noen som driver med frøproduksjon, eller du kan jo gå for "bagseeds", frø som ligger i pot man får kjøpt. Sistnevnte er dog ikke det beste alternativet, ettersom du aldri vet hva du får.

Som med oss alle vil du merke at budsjettet ditt vil renne over til de grader, de fleste må ut med noen tusen mer enn de først anslo og dette er noe du bare må innse fortest mulig.
Når du først har alt utstyret å plass vil det gå litt tregt i starten men etterhvert vil du ha nok å stelle med om du skal ta stiklinger etc.

lykke til
Sist endret av Dodecha; 5. november 2009 kl. 13:52.