View Single Post
Sitat av Feedee Vis innlegg
om du reiser i lydens hastighet dannes det en såkalt "sonic bomb" vill dette skje med lys også? om du reiser i lysets hastighet. i tankene mine ser jeg for meg en stor lys kule.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha
Ja, det heter Cherenkov radiasjon.
Vis hele sitatet...
Her er det viktig å skille mellom lysets hastighet i vakuum (aka "c", den ubrytelige hastigheten), og lysets hastighet i et gitt medium. I medium hvor lys kan stråle gjennom uten å bli absorbert, vil lysets hastighet være lavere enn c, og partikler kan gå raskere i mediet enn lyset gjør i samme medium. Hvis en partikkel går raskere enn lyset gjør i akkurat det mediumet, vil partiklene rundt polariseres, og i det de deeksiteres frigjør de fotoner som vi kan se som blått lys. Dette er en vesentlig annerledes prosess enn et "sonic boom" (Det heter forresten Tsjerenkovstråling på norsk).

Sitat av Frankper
Elektromagnetiske bølger viser materies vibrasjon og har en fast velositet.
Vis hele sitatet...
Allerede her er du ute og kjører. På hvilken måte viser disse materiets vibrasjon? Er det varmestråling du henviser til, og påstår du at all elektromagnetisk stråling er et resultat av varmestråling? Hva med for eksempel fotonemittering som resultat av eksitasjon-deeksitasjon?

Sitat av Frankper
Løsere bølgefunksjoner er vanskelgere observerbare, men de går alltid fortere enn de elektromagnetiske.
Vis hele sitatet...
Det er omtrent her bullshitdetektoren til slashdot gikk av for full musikk, kan jeg tenke meg. Hvilke løsere bølgefunksjoner? Man har elektromagnetiske bølger, gravitasjonsbølger og mekaniske bølger. Gravitasjonsbølger går i lysets hastighet, mens mekaniske bølger alltid går saktere.

Sitat av Frankper
Galt. Alle leptoner f.eks er informasjon som beveger seg fortere enn lyset.
Vis hele sitatet...
Du vet helt tydelig ikke hva leptoner er. Elektronet er det mest kjente leptonet, og det beveger seg vitterlig ikke raskere enn lyset. Det eksisterer 12 leptoner i følge standardmodellen:
Elektronet, myonet, tau-leptonet, elektron-nøytronet, myon-nøytronet, tau-nøytronet og alles respektive anti-partikler. Ingen av de går raskere enn lyset.

Sitat av Frankper
Men ikke om du observere dem ved deres elektromagnetiske interferens.
Vis hele sitatet...
Interferens? Hva har interferens med dette å gjøre?

Sitat av Frankper
Om to hadroner sendes mot hverandre i partikkelaksellerator vil også deres tidsforbruk før de møtes være litt over halvdelen av hva et foton ville brukt på å passere hele strekkningen.
Vis hele sitatet...
Gitt at man har akselerert partiklene tett opp mot lyshastigheten, og at observatøren er stillestående i forhold til akseleratoren, ja.

Sitat av Frankper
Dermed har de hver for seg gått nesten dobbelt så fort som lyset.
Vis hele sitatet...
To tog kjører mot hverandre på et togspor. De starter 100 km fra hverandre, og kjører mot hverandre i 50 km/t. De kolliderer på midten etter nøyaktig 1 time, halvparten av tiden av det en bil i samme hastighet ville brukt fra endestasjon til endestasjon. Du mener da altså at togene har kjørt dobbelt så fort som bilen?

Sitat av Frankper
Men de er selv en underdelt bølgefunksjon og er mindre enn halvdelen av hva som skal til for å kalles materie.
Vis hele sitatet...
Her er wtf-faktoren skyhøy. Jeg har ingen kommentar til slike absurditeter.

Forøvrig er takyoner hypotetiske partikler. Skulle de eksistere, kan de aldri gå saktere enn lyshastigheten og bevarer kausaliteten i den spesielle relativiteten ved at de ikke kan bære informasjon raskere enn lyset.
Sist endret av Provo; 3. november 2009 kl. 16:05.