View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av OoM Vis innlegg
Skummet raskt igjennom tråden her.
Jeg har for lenge bestem meg at jeg ikke kommer til å ta denne vaksina, intill
man ser det faktisk er nødvendig. Når man ser at H1N1 faktisk er en trussel med andre ord.
Vis hele sitatet...
Problemet er at virus kan spre seg ekstremt raskt, og at det har inkubasjonstid der du er symptomfri, men smitteberande. Det vil sei at når det begynner å bli mange sjuke er det god sjans for at du allereie er smitta.

I tillegg trenger kroppen tid på å danne antistoffer, så om du blir smitta kort tid etter vaksina har den mindre eller ingen virkning.

Derfor er det for seint å vaksinere seg når svineinfluensa sprer seg ukontrollert, og folk blir sjuke for fote. Så når trusselen dukker opp er det for seint stortsett.
Sitat av OoM Vis innlegg
Sålangt veit man ikke 100% hvordan den vil fungere, hva bivirkningene er og man veit heller ikke sikkert at den fungerer.
Vis hele sitatet...
En veit 100% korleis vaksina fungerer - den stimulerer kroppen til å danne antistoffer. En veit rimelig godt bivirkninger, siden den er bygd over samme lest som vaksiner for sesonginfluensa, og det er utført kliniske forsøk. En veit at en kan få lett feber, ømhet o.l. i en dag eller to som følge av vaksina. Meir alvorlige biverknader er ekstremt skjeldne. Mao. er det lite som tilseier at den er spesielt farlig; worst case er strengt tatt at den ikkje fungerer.

Om du er bekymra over risikoen ved vaksina bør du vurdere risikoen for svineinfluensa sterkt - for den er truleg større. Og da tar en ikkje med enkel kost-nytte analyse av det å vere sjuk i ei uke - som for min del tel tungt inn.
Sitat av OoM Vis innlegg
Hva den inneholder, spiller for meg liten rolle, siden det mest sannsynlig ikke er noe livsfarlig, siden det ikke er blitt noe stort oppstyr rundt det. Kvikksølvet etc. var i så små mengder at det ikke spiller noen rolle.
Vis hele sitatet...
Den er som sagt bygd over samme lest som sesonginfluensavaksiner som har 'prooven track record' og er testa ut på en god del millioner mennekser.