View Single Post
Trådstarter
94
Sitat av Rimy Vis innlegg
Når jeg som sykepleierstudent var utplassert på hematologisk poliklinikk for en dag lærte jeg å tappe pasienter som nettopp deg.
Jeg fikk utlevert en doneringspose med slange og helvettes tjukk nål i enden. Alt inkludert.
Denne nåla sku stikkes inn i en fin stor åre i albueleddet og vips var posen full. Trekk ut nål og på med bomull/plaster.

Dette må jo virkelig være en enklere måte enn å drive med veneflon på seg selv.... Spes om man skal variere på hvilken hånd man skal stikke.
Vis hele sitatet...
Selges dette på apotek? Stemmer det at det er risiko for blodpropp ved tapping av blod?

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvis ikke legen din vil gjøre dette, og du velger å gjøre det på egen hånd, må du for all del teste deg jevnlig, slik at du ikke ender opp med jernmangel istednfor.

En annen ting jeg lurer litt på, er hvordan du har kommet i denne situasjoenen i utgangspunktet. Tar du/ har du tatt jerntilskudd? Er det mye jern i vannet der du bor? Spiser du ekstreme mengder rødt kjøtt? Vanligvis vil jo kroppen tilpasse jernopptaket etter behov.
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker på hvordan jeg har havnet i denne situasjonen som du sier.

Jeg har jobbet som bygningsarbeider i noen år og var da konstant sliten. Dette trodde jeg var en naturlig konsekvens av det tunge arbeidet. Nå har jeg imidlertid vært borte fra yrket og hvilt mye et helt år, men føler meg nesten like sliten.

Tar null jerntilskudd, men har riktignok spist en del rødt kjøtt (nesten daglig). Jerninnhold i drikkevannet vet jeg ingenting om. Mulig å finne ut dette noen plass?

Men som du sier; ved et normalt menneske vil kroppen skille ut overflødig jern. De som har hemokromatose har en genfeil som gjør at kroppen ikke greier å kvitte seg med overflødig jern og det begynner dermed hope seg opp i indre organer etter hvert. På sikt er dette dødelig og det er sannsynligvis en svært forsømt tilstand. Det er antatt at rundt 0,7% har denne tilstanden i Norge.

Nå er det ikke bevist at jeg har hemokromatose, men det er vel heller ikke avkreftet, og den siste doktoren jeg besøkte kom med den merkelige uttalelsen; "Vi kan vel si at du har en slags hemokromatose."

Sitat av luni Vis innlegg
Hm, tror sannelig du bør bytte lege. Har en kamerat som har det her, og han fikk tilbud om å "tappes" jevnlig. Hvis du tapper selv får du jo ikke målt blodverdiene og vet ikke når det holder.
En lege bør uansett ikke flire av deg forresten...
Vis hele sitatet...
Enig. Men jeg er bare temmelig frustrert over å ikke bli tatt på alvor.

Fastlegen min nærmest fnyste av meg når jeg ringte ham for å gjøre oppmerksom på at ferritin var merkbart forhøyet (430). Noe han ikke gjorde meg oppmerksom på etter en rutinetest. Videre nektet han meg gentest, henvisning til spesialist, osv.

Jeg har byttet fastlege etter dette, men pga at hun ikke begynner før over jul så har jeg ikke benyttet meg av henne enda da jeg trolig må til en vikar.

I mellomtiden har jeg vært til en lege i privat sektor som riktignok tok meg på alvor, men samtidig bedyret at han trodde alt var helt i orden. Jeg fikk maset meg til gentesten, men det var så vidt. Når prøveresultatene kom tilbake kunne han bare konstatere at jeg hadde forhøyede jernlager, men at gentesten ikke viste noen fare for klinisk hemokromatose. Å tappe blod av meg var helt uaktuelt og at jeg var sliten måtte ha andre årsaker.

Det er derfor frustrerende og vanskelig å ta tak i dette, når jeg møter så mye motstand.

Planen nå er å skrive et brev til den siste doktoren jeg var hos og fortelle at jeg virkelig ikke føler meg bra samtidig som jeg lister opp mine gode argumenter etter min egen research. Da håper jeg at han vil tappe blod av meg.

Vet du om kameraten din har blitt tappet? Er han slapp? Var han hos spesialist?

Btw, jeg har prøvd å komme i kontakt med spesialister i privat sektor eller telefon/email kontakt med offentlige, men det er helt klin umulig. Det ser ut til at det er ingen private spesialister eller hematologer jeg kan besøke uten henvisning fra fastlegen min.
Sist endret av Elijah; 4. oktober 2009 kl. 01:40.