View Single Post
Very Important Pyrotechnician
603
Du kan lage kometer på samme måte som du presser stjerner. Tilsett vann og bindemiddel i komp som du fyller i en sylinder med et stempel for å presse eller slå det i sammen. Det går helt fint å slå for hånd opp til 30-40mm, men presse er uansett en fordel når diameteren øker. Har du en kraftig presse og en skikkelig solid form kan du faktisk droppe bindemiddel og vann.

Selv laget jeg ganske nylig nettopp TT kometer hvor jeg brukte 3% Redgum som bindemiddel i stedet for dextrin, og ren alkohol til å aktivere det med. Jeg brukte 32 mm PE plastslange, passende rundstav og en treklubbe til jobben. Ble et veldig bra resultat

Skyt de som sagt opp fra mortar, eller min favoritt som er hale på shells eller raketter. På shells kan du lime de fast på toppen, og de antennes av liften. På raketter må du enten bruke lunte hvis de står på toppen, eller du kan forsøke å feste de på pinnen under motor.

Sorn: Tørketid avhenger av mange ting. Selvfølgelig størrelse, hvilken komp du har brukt (mye kull forlenger tørketiden), hvor mye og hvilken væske du har brukt, samt tørkeforhold. Alt fra en dag til flere uker. For å sjekke kan du dele en komet i to, ta en kniv å skrap midt over kometen. Hvis du ikke merker/ser forskjell i hardheten, og at du gjerne ser en lys strek etter kniven hele veien, så er de tørre. Har du brukt alkohol vil du også kjenne at lukten forsvinner. Du kan også bare banke to kometer mot hverandre. Hvis de "høres tørre" ut, så er de sannsynligvis nettopp det.
Sist endret av Snøfokk; 29. september 2009 kl. 22:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.