View Single Post
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Vel det sier bare hvor arrogant du er på statens sin vegne, når du tydligvis mener at et par personer fra Statens veivesen vet bedre mesteparten av brukeren av veien, folk som setter fartsgrenser i andre land osv osv. Det er fakta at de fleste nye motorveiene i Norge er bygd for fartsgrenser på 120 og 130.
Vis hele sitatet...
Betyr det automatisk at fartsgrensen skal være 120-130? nei. En annen ting, hvorfor er ikke hele autobahn i Tyskland fri fartsgrense da? Veistandarden er jo den samme. Tilsvarende Vegvesen der nede er vel på tryne de og.



Her har du selvfølgelig rett. Det kan fort bli farlig hvis man kommer i 130 i venstrefila mens tante Solfrid legger seg ut i venstrefeltet i 95 kmt uten å se i speilet. Kjøreopplæringa i Norge bør helt klart bli bedre, da man ser alt for mange usikre folk ute i trafikken som lunter i 10-15 under fartsgrensa, eller som ikke kan det å kjøre på motorvei og ligger i venstrefeltet mens de snegler seg forbi traileren på høyre side.
Vis hele sitatet...
Nettop slike ting jeg snakker om. Du er kanskje høyt over gjennomsnittet når det kommer til å beregne fart til en bil som kommer bak kun ved å se i sidespeilet et par sekunder. Det er ingen som forventer å se en bil blåse forbi i 130. Du er kanskje bedre å forstå trafikkbildet enn meg og "tante solfrid" men betyr det at du ikke skal ta hensyn til meg eller "tante solfrid"? Du er ikke alene på veiene, du må ta hensyn til meg like mye som jeg må ta hensyn til deg i trafikken. At du er bedre å forstå trafikkbildet enn alle andre betyr ikke at alle andre er rævva å kjøre bil.


Håper for guds skyld du ikke har lappen med dine holdninger, du skjønner deg tydligvis ikke på trafikk og tror fartsgrensen betyr alt. Så lenge man kjører etter vei og forhold så er det forsvarlig, samme om det betyr at man ligger over eller under fartsgrensa. Selv ikke den gjevne politimann gidder å stoppe deg om du ligger i 20 over fartsgrensa midt på natta på en landevei. Up er derimot litt strengere.
Vis hele sitatet...
Trafikkforståelse har alle som har lappen, ihvertfall et snev av det. Man trenger ikke ha mye trafikkforståelse for å skjønne at når man kjører for fort, så gjør man noe som ingen av dine medtraffikanter forventer av deg. Noe som kan skape farlige situasjoner. Lappen har jeg lenge nok til å vite at jeg vil helst holde meg på riktig side av fartsgrensen av flere grunner. Forsikring, min form for risikovurdering og at en bot uansett størrelse svir. Også lenge nok til å vite at man må regne med å "forvente det uforventede" Om det er en elg på motorveien midt på natten har jeg større sjanser for å unngå en ulykke om jeg kommer i 100 enn om du kommer i 130.

Netopp fordi de fleste personer klarer å tenke selv, og jeg stoler derfor på et flertall av veibrukerne enn et par folk fra vegvesenet.
Vis hele sitatet...
Når ble det avstemming av fartsgrenser? Du kan ikke skylde på alle andre når du blir tatt for å kjøre for fort. Alle klarer å tenke selv, hvorfor har vi en regjering som skal bestemme lover og regler, hvorfor har vi vegvesen for å regulere fartsgrenser og lage veier? jo fordi foruten de, hadde det vært ville tilstander.

Ja man ser hvor mye fornuft vegvesenet har når de salter en tunell på sommertid, eller tillater at veglys slåes av i kommuner for å spare penger. For ikke å snakke om hvordan de ett sted satte ned fartsgrensa fra 50 til 40, ettersom det var over 29 påkjøringer på denne veien. Selv uten at inbyggerne eller politiet kunne skjønne det. Din blinde tilitt til myndighetene er helt på tryne.
Vis hele sitatet...
Det med saltingen kan jeg ikke svare for vegvesenet. Men det finnes nå strekninger som ikke er lysbelagt heller da. Tviler på at den uttalelsen fra politiet var i regi av hele politiet. Heller en enkeltperson som jobbet i politiet. Det sier litt om at det er såpass mange påkjørsler på en bestemt strekning. Men hadde det vært opp til deg hadde vel det vært fri fartsgrense over alt, der du kunne kjørt så fort du ville uten å tenke på alle andre sin sikkerhet.

Hvordan leker jeg med livet ditt om jeg ligger i 130 på en motorvei kl A midt på natta?
Vis hele sitatet...
Du leker med livet mitt om jeg kjører på samme veien midt på natten. Fartsgrensen er akkurat den samme uansett om det er rushtrafikk eller midt på natten i fellesferien... Er det så vanskelig å forstå at man utsetter andre for fare om man bryter fartsgrenser i trafikken? Det er ikke det samme om man ruser seg på narkotika, eller laster ned en film ulovlig.