View Single Post
Sitat av Pipa Vis innlegg
Men bare litt sånn ut av det blå; skulle likt å se hvordan folk her inne hadde reagert hvis det var to kongolesere som hadde blitt siktet for å drepe en norsk sjåfør, og kongolesiske myndigheter hadde tenkt seg inn i Norge for å hente ut disse personene. Jeg trekker selvfølgelig ikke sammenligninger med norske domssystemet og det kongolesiske, det er egentlig bare en tanke. For nordmenn vil med en gang kjenne en sympati med andre nordmenn i vanskeligheter, sånn er det helt garantert.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig - jeg har hørt denne tanken på nFF før.

Men for at denne tanken skal være valid, så må det faktisk ikke være noen objektiv forskjell på det norske og det konglonesiske rettssystemet.

Norge føler internasjonale lover og konvensjoner for å sikre at bl.a. Menneskerettighetserklæringen blir overholdt; Kongo gjør det ikke. Altså har våre rettssaker større validitet og mer verdi enn konglonesiske rettssaker. Dette er ikke min mening; dette er fakta.

Selvfølgelig ville kongloneserne ha følt at 2 konglonesere fikk en urettferdig straff dersom de ble dømt til 21 års fengsel i Norge; men dette er bare en naturlig, menneskelig reaksjon - og trenger ikke nødvendigvis å være sannheten.

Når man dømmer to norske drittunger for spionasje på vegne av Norge, så mister man umiddelbart all validitet som en rettssal - og i det samme øyeblikket blir man egentlig bare et uvesentlig "stammeråd"; som ikke skal ha noen makt eller påvirkningskraft over uskyldige utenlandske statsborgere.