View Single Post
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg likte ditt forrige innlegg, selv om det forekom ubegrunnede uttalelser om det du mener er selvfølgeligheter. Innlegget var om ikke annet mer informativt enn mye annet i denne tarvelige tråden. Denne gangen synes derimot du tar deg et par for store friheter.

Det handler som sagt om å skatte etter evne, og det er skatt Norges tidligere nest rikeste mann evner å betale - så utsatt der oppe på toppen som han likevel føler seg.

I 2007 hadde Hagen 24 milliarder kroner i formue. 24 milliarder er det samme som 24000 millioner. Den 0,01 milliarden (10 millioner) Hagen betale personlig virker da plutselig ikke så stor. Ikke engang Canicas 0,1 milliard (100 millioner) får meg til å heve mine øyenbryn her, og husk at vi ser alt dette i forhold til Hagens formue. Selskapets omsetning blir ikke nevnt. I denne artikkelen kommer det frem at Canica skattet kun 1,8 prosent!
En mann som har så mye penger trenger ikke bekymre seg for prisene på klær, mat eller bensin (evt busskort.) En vaskehjelp derimot, som også betaler etter evne, må sitte og regne på alt vedkommende skal bruke penger på. Hver minste krone må spares. Dette er den typen regnskap høyresiden du representerer sjelden er særlig gode på. Det er to helt forskjellige verdener hva økonomi angår, og det er tydelig at mange ikke ser dette - men det er viktig! Ta gjerne en titt på nettopp Hagens egne sparetips. Han har jo ikke bakkekontakt!

Hva var egentlig ditt poeng med vaskehjelpen? Jeg er ikke så godt kjent med hvordan skattesystemet fungerer mtp toppskatt, men jo mer jeg ser på dette virker det nesten som om en vaskehjelp forholdsvis betaler mer skatt?
Sist endret av vidarlo; 16. august 2009 kl. 16:24.