Tråd: Groguide
View Single Post
Sitat av THC The man Vis innlegg
jeg har hørt at man kan pakke inn en hunnplante i en søplesekk ,skjære hull til en blomst og bestøve den .. noen meninger /erfaringer angående emnet. fant ikke noe konkret om det her men mulig øya svikter
Vis hele sitatet...
det lar seg gjøre det vettu
men da må du passe på at det er en av de nederste blomstene du bestøver, hvis ikke så er sjansen for at du får frø i de andre blomstene stor..

har bare bittelitt erfaring med emnet, men lærte følgende teknikk av en kompis som er dreven;

Ta planta som skal bestøves ut av skapet/rommet, du vil ikke søle pollen i et rom hvor det blåser på planta/de andre plantene
Velg ut en blomst eller to, disse bør sitte lengst mulig ned på planta og ha god avstand til andre blomster.

Ta en resirukulerbar flaske av typen Imsdal/MER/Iste, og skjær av bunnen så du får en trakt..
MER-flaskene egner seg bra, da hullet på toppen er stort nok til at man får tredd en grein med blomst, blader og det hele igjennom..

Tre så flaska innpå den utvalgte greina med korketuten inn mot stammen, og vips så har du en beskyttende pollenskjerm

Da er det bare å finne frem litt pollen, og begynne å bestøve
Til bestøving syns jeg det var greit og bruke en liten malepensel som jeg bare rørte rundt med oppi ziplockposen med pollen, deretter bare pensla jeg hele blomsten..

Den største faren er jo at du kan bestøve andre blomster og få veeeldig mange flere frø enn du hadde planlagt, så vær forsiktig med pollenet..
Etter at du har bestøva blomsten, lar du flaske-skjermen sitte på noen dager, før du tar den FORSIKTIG av..
Vask også henda bare du har tatt på flaska, pollenposen, eller noe annet som har vært i kontakt med pollen, før du beveger deg i nærheten av plantene igjen, det er utrolig hvor lite som skal til for å bestøve en blomst..