View Single Post
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
Men jeg tror absolutt ikke at man kan oppdra 1000 jenter til å oppføre seg som - og interessere seg for de samme tingene - som 1000 (normalt oppdratte) menn. Da kjemper man i mot naturen
Vis hele sitatet...
Litt sent på kvelden, så jeg drar en slapp en og limer inn litt av bachelorn min.
I tillegg vet vi at de fleste barn får kjønnsstereotypiske leker og klær. Rheingold og Cook (1975) studerte innholdet i rommene til barn i alderen ett til seks år og fant klare kjønnsforskjeller innen leker. Guttene hadde mer varierte leker, som tøydyr, kjøretøy og dyrefigurer. Jentene hadde derimot flere dukker, dukkehus, blomstrete tapeter, stoffer og blonder. 18 måneder gamle barn ble så observert i et laboratorium hvor de hadde tilgang til leker. Barnas preferanser her sammenfalt ikke med lekene hjemme. Jentene lekte like mye som guttene med en stor plastlastebil, en leke som blir ansett som maskulin (Archer & Lloyd, 1985, s. 260). I denne alderen er det begrenset hvor stor innflytelse barna har på valg av leker, så observasjonene i laboratoriet kan tyde på at foreldrenes oppfatninger av hva som er egnede leker for sine barn, baserer seg på kjønnstereotypiske diskurser fremfor barnas preferanser.
Vis hele sitatet...