View Single Post
Norske enhetsskoler fungerer veldig bra for de som skolene er tilpasset for: gjennomsnittet. Det er veldig fint for de som ligger på gjennomsnittet, og de som er under. Men det er ikke så gode forutsetninger for at en som igjen er litt over skal kunne utfolde seg og utnytte potensialet sitt. Derfor er jeg også positivt innstilt til såkalte "eliteskoler".

Det er mange som automatisk stiller seg negative til disse, uten noen spesielt god grunn. "Alle er like og alle er like mye verdt" osv. Problemet er at alle ikke er like gode i alt. Jeg er bedre i matte enn mange på min alder og løser en Rubiks kube på en tredjedel av tiden det tar nabogutten, men mange kan igjen løpe 70m uten at astmaen gir deg blodsmak i munnen og pustevansker. Folk har ulike egenskaper og folk vil forskjellige ting. Derfor er det også viktig å kunne tilby en mer individuell pensum, sånn at alle, ikke bare noen, kan utvikle potensialet sitt.

Det er naturligvis et ganske omfattende tiltak. Men jeg ser ikke de altfor store praktiske komplikasjonene, da man kan utarbeide standardiserte læreplaner for forskjellige målgrupper.
Det er ikke nødvendigvis snakk om et "klasseskille" av den grunn. Alle har forskjellige egenskaper og interesser. At noen er mer interessert i Bjørneboe enn algebra er greit, men det som er med på å forme holdninger som skaper dette synet, og klasseskillet, er heller de som mener at det er noe galt i det -- de stigmatiserer det og skaper det negative synet folk har.
Sist endret av sqrt; 2. august 2009 kl. 17:41.