View Single Post
Sitat av Mrfreakman Vis innlegg
jeg har nå lest tråden,og tenkte jeg skulle kaste inn en brain-storming.
P.I.R har ofte blitt tatt opp, og jeg tenkte at hvis man fester kjølespray til en stang og rigger opp en mekkanisme til å spraye, samt kjøler ned stanga og deretter sprayer sensoren med maling, så må det vel la seg gjøre?
sorry hvis jeg lager lite mening, men er litt borte nå^^
Vis hele sitatet...
En PIR (Pyroelectric InfraRed) detektor fungerer ved at den merker bevegelse av et objekt (typisk et menneske) i forhold til omgivelsene. Hvis objekt og omgivelse er like varme, så får detektoren utfordringer. På samme måte vil alt som blokkerer varmestrålene også hindre deteksjon. Dette kan være spesielle typer klær, tepper, eller andre materialer man gjemmer seg bak. Dette ble illustrert på Mythbusters. For de som har lyst til å eksperimentere med dette, anbefales det å gå til innkjøp av et videokamera som kan vise IR-bilder samt en PIR-detektor. I det øyeblikket du er "usynlig" på et IR-kamera, vil du være usynlig for en PIR-detektor også. Det går absolutt an å lure en slik detektor i kontrollerte omgivelser.

Poenget er at du i en normal situasjon ikke vet hvor detektorer er plassert, og hva slags type de er (følsomhet mm). Da blir det straks verre, med mindre du rekognoserer og saboterer mens anlegget er slått av. På høysikkerhetsinstallasjoner får du utfordringer med dette, og du blir garantert filmet i dine forsøk på rekognosering. Dessuten vil det være flere detektortyper involvert i et skikkelig anlegg, og det er ikke sikkert du ser alle.

Det har blitt foreslått tape, spraymaling og lignende. Dette kan brukes til å blokkere en PIR med godt resultat. Utfordringen blir å gjøre dette mens sensoren er aktiv. Enkle billige detektorer kan muligens settes ut av spill på denne måten. Mens avanserte detektorer inneholder en "profil" på et slikt sabotasjeforsøk, og vil gå i alarm hvis deteksjonsfeltet plutselig blir borte. Det er gjerne lagt inn over 1000 profiler, som skal hindre alt fra falske alarmer, til å avdekke sabotasjeforsøk.