View Single Post
Jeg føler du missforstå litt med vilje her meitemark. Nå skal jeg ikke forvare slashdot, med tanke på at det klarer han nok selv. Men noen notater kan gjøres.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Slik verden er bygd opp i dag MÅ folk tjene penger for å kunne leve. Så for at låtskrivere/ musikere/ studioarbeidere osv skal leve må da nødvendigvis noen betale for morroa, på tross av at distribusjonskostnadene er minimale.
Vis hele sitatet...
Slashdot argumenterte i starten for at man ikke bare uten videre skal godta ting bare fordi de alltid har vært slik. Jeg misstenker det var det han prøvde og utdype. Alle skjønner at plateselskapa har utgifter som skal dekkes.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Men så er det da heller ikke privatpersoner som lager musikk og deler den fritt ut det er snakk om da. Det er snakk om de individene/gruppene som gjennom prosenter av fortjeneste får alt dette betalt og gjort av folk som har det som jobb. Disse har frivillig gått til en enhet (platebransjen) som kan sørge for at det blir tjent penger på disse individene/gruppenes arbeid.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det er uten grunn at det finnes et forbund av musikere som går imot IFPI og andre. Det er som oftest ikke i artistens interesse eller inntjeningspotensiale at disse organisasjonene foretar søksmål og andre handlinger som de idag gjør. Selv om de sier de skal beskytte artisten.



Sitat av meitemark Vis innlegg
Hva? Er det nå slikt at siden alt kan kopieres fritt og gratis så skal da alle kunne dele det uten at noen tjener penger? Opphavsrettighetene gjelder fortsatt, uansett hvordan mediet blir distribuert.
Vis hele sitatet...
Slashdot sier vel ikke at noe skal gjøres gratis? Han sier vel heller at dagens modell trenger en skikkelig debatt for og finne ut hva som faktisk er riktig og gjøre. Han sier vel bare at premissene har endret seg ganske mye siden lovene ble utformet.


Sitat av meitemark Vis innlegg
Som xtapolapocetl fint siterer seg fra en annen tråd, yep, det er idiotisk og det oppmuntrer til å bruke piratkopiering siden det ikke finnes noen lovlige alternativer. Men selv om produktet er der på feks TPB, og det ikke finnes tilgjengelig i butikkene, vil det da si at man kan piratkopiere det og drite i opphavsrettighetene? Fuck it, NEI. Det er ingen livsnødvendighet å ha musikk eller film eller spill. Selv om det tydeligvis er et marked for det er det ingenting som sier at leverandørene av et produkt må sørge for at alle skal kunne ta nytte av det samtidig.
Vis hele sitatet...
Her er jeg ganske enig, lovene er der, og skal ikke brytes på måfå. Jeg har også tidligere ytret at musikk og film ikke er en menneskerett, slik som mange vil fremstille det. Problemet er bare at det er ikke det jeg kan lese av slashdots argument som du quoter.

Slashdot snakker om supply and demand. Og hvorvidt dette holdes kunstig i live av dagens største aktører i platebransjen. Man kan ikke begrense informasjon slik man kan cd plater. Han snakker såvidt jeg kan se ikke om hvorvidt det er rett eller galt å piratkopiere.




PS: Beklager Slashdot om jeg har feiltolket deg her, og som sagt vet jeg du kan svare for deg selv. Det bare passet greit i min herskerteknikk for og argumenter mot meitemark i denne tråden å ta hans argumentasjon mot deg som eksempel(påpeke den andre parts feil).