View Single Post
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Personlig har jeg ikke noe imot troende mennesker, men bak i bakhodet mitt ser jeg på de som mindreverdige mennesker som må ha noe å klore seg fast i for å ikke gå fra vettet i ensomhet.
Vis hele sitatet...
Ensomhet? Religiøse mennesker har da nøyaktig like store sosiale omgangskretser som alle andre. Rasende korttenkt. Jeg skal likevel ikke stemple deg som mindreverdig, men drister meg til å si at det var et svært lite verdig utsagn.


Til de som har kommet med kommentarer om hvor tåpelig det er å tro på religion når de ikke kan forklare alle prinsippene og fenomenene de baserer sin tro på, i motsetning til dere selv og deres vitenskaplige livssyn:

Du tror på firedimensjonal romtid. Du tror på at all masse i verdensrommet kunne ha et forsvinnende lite volum. Du tror på at tid og masse ekspanderer/krymper avhengig av fart, noe som i seg selv er relativt. Du tror på Einsteins generelle relativitetsteori. Du tror på at universet har fire fundamentale krefter; tyngdekraft, elektromagnetisme, svak kjernekraft og sterk kjernekraft. Du tror på kvantemekanikk. Og du kan ikke forklare et eneste av prinsippene i detalj. Mer grunnleggende nivå? Du tror på Maxwells likninger. Du tror på Ohms lov. Du tror på Einsteins spesielle relativitetsteori. Du tror på Lorentzkraften. Du tror på Lenz lov. Du tror på termodynamikkens fire lover. Og jeg tør banne på at du ikke kan utlede og forklare en eneste en av de i mer detalj enn konsekvensene de har. Du tror altså på ting andre har fortalt deg med akkurat det som eneste referanse. Du står og gaper og tar i mot informasjon like ukritisk som hvem som helst andre; religiøs eller ikke.


For eksempel: MusabaN1, kan ikke du fortelle litt om denne partikkelakseleratoren? Hvordan fungerer den? Er det løse protoner de skyter, eller er de en del av en større atomkjerne? Hvordan skiller de ut disse protonene? Hvordan akselereres de? Hvorfor presser de farten så høyt opp når Lorentzfaktoren i den hastigheten gjør videre akselerasjon så vanvittig energikrevende for så lite ekstra fart? Er det ikke slik som vi har hørt så mange ganger at "massen går mot uendelig når farten går mot lyshastigheten"? Hva skjer da med volumet? Hvis massetettheten er fast, hvordan kan protonene da få plass i et lite rør? Hvis den ikke er fast, hvorfor sier man ikke da at det er denne som går mot uendelig? Hva er higgsbosonet? Hvor er higgsbosonet? Hvorfor er det viktig å finne akkurat higgsbosonet? Hva slags funksjon har higgsbosonet? For jeg regner med at du kan alt dette? Eller tror du på ting du hverken vet eller kan forklare med den logikken du innehar? Du misjonerer vel ikke for ting du ikke forstår?


De forferdelige handlingene som har blitt utført i religionens navn er utført av mennesker og ikke religioner. Det er menneskene som bærer hatet, fordommene og det elitistiske tankemønsteret. Mennesker er flokkdyr og har følgelig en tendens til å lage grupper. Religion er de største gruppene, og derfor best synlige i det de lar sine grusomheter gå ut over andre grupper. Det samme har skjedd med kulturer, nasjoner, fylker, byer og stammer; alle mulige grupperinger av mennesker har hisset til krig mot hverandre på en eller annen skala. Å skylde dette på religionen selv, blir å gi religionen et eget liv, å tenke på religionen som en entitet; med andre ord å gi noe abstrakt en konkret bevissthet med tanker, intensjoner og handling, på nøyaktig samme måte som religiøse gjør med sin gud.


Å krangle om hvorvidt religion er troverdig på generell basis, er akkurat like tåpelig som når to religioner krangler om hvem som har rett. Religion kan per definisjon ikke hverken bevises eller motbevises! Å prøve å motkjempe religion er fåfengt og dømt til å mislykkes, så flytt heller fokus mot å spre kunnskap og toleranse til alle mennesker uavhengig av hva slags religion de tilhører.


Som en direkte følge av den voksende ateistbevegelsen som aktivt misjonerer sitt livssyn, åpenlyst ser ned på og gjør narr av religiøse mennesker, og generelt viser de nøyaktig samme intolerante og respektløse sidene ved seg selv som de er ute etter å kritisere hos andre, har jeg sluttet å kalle meg ateist, og sier heller at jeg er ikke-religiøs hvis noen spør. At ateistbevegelsen har det nøyaktig samme handlingsmønstre som store religioner er en direkte følge av at det har blitt en bevisst gruppering på samme måte, og beviser det tidligere poenget mitt til det fulle. Det er verdiene som må endres, ikke religionene som må fjernes.