View Single Post
Trådstarter
813
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Du definerer deg som kristen, og da tror du vel at bibelen er guds skrevne ord da vel? Hvis du gjør det, og samtidig påstår at big bang teorien har store huller... Kan du da forklare meg hvordan du da heller velger å tro på en fortelling om en allmektig skapning som skapte jorden på 7 dager, kvinnen ut av et ribbeben på mannen, og alle de fantastiske historiene som utgjør bibelen. Og da særlig med tanke på det gamle testamentet?
Vis hele sitatet...
Bibelen ble skrevet av mange personer. Du har foreksempel de fire evangeliene. Fire personer som skriver om det de ser og hører under Jesus sin oppvekst og gjennom hans liv. Så nei, jeg tror ikke alt er guds skrevne ord, og det tror jeg ikke det er meningen at det skal være heller. Dessuten er mye av det som står i Bibelen tolkbart på flere måter. Det meste kan du ikke tolke bokstavlig, som de eksemplene du ramser opp. At Gud skapte jorden på 7 dager, vil ikke si at det er dager slik vi har i dag. Det kan være år, eller århundrer for alt vi vet.

EDIT: Når det gjelder det gamle testamentet, blir mye av reglene der opphevet i det nye testamentet etter Jesus døde på korset. Jeg vet ikke hvor mye du vet om akkurat den biten, men blir litt for mye å ta her, og litt for seint på kvelden/natten
Sist endret av Toak; 9. juli 2009 kl. 03:10.