View Single Post
Seriøs medisinsk forskning lagres i sentrale databaser med linker til tidsskriftene hvor den fulle teksten ble publisert. Standard i det medisinske miljøet er databasen MEDLINE, som kan søkes v.hj.a søkemotoren PubMed. Et wikipediasøk på disse to navnene gir informasjon.

Når dere søker MEDLINE kan dere finne masse seriøs info om dop og skadevirkninger. F.eks om du står i økt fare for varige vrangforestillinger og halliser av å røyke hasj, eller om dette kun er noe folk med spesiell predisponering kan få, og hvor stor prosent det er snakk om. Jeg vet at det i sommer 08 ble publisert en stor studie i Melbourne som hadde gått over lang, lang tid, hvor de slo fast en (ca 20%?) krymping av hippocampus, et område som er ansvarlig for korttidshukommelse. Hasj er ikke uten bivirkninger, og å sammenlikne hasj og alkohol blir ofte som å sammenlikne epler og pærer, bortsett fra at det er mange mange flere som dauer av pærer.

Jeg bryr meg veldig lite om hvem som sier hva, ettersom jeg er glup nok til å sniffe fram riktig info selv. Så om en eller annen mediehorete professor ønsker å klistre trynet sitt i avisa med noen utsagn om hasj som ikke er spesifisert nærmere, så driter jeg i det. Forøvrig så røyker jeg ikke hasj, og har heller ikke tenkt å prøve det, da er jeg mer keen på ritalin, (rimte, he he) for å booste yteevnen min. Ikke faen om jeg skal sløve hjernen min, det er det eneste jeg har som jeg setter pris på.