View Single Post
Sitat av marsboer Vis innlegg
Medfølelse eller ikke. Det går an å bruke HODET. Jeg er en av dem som sliter med mangel på medfølelse, men jeg bruker hodet og tenker over hvor verdifull et menneske er. Prøv å tenke hvorfor innbruddstyven bryter seg inn. Det er mest sannsynligvis en person som er desperat. Det vil si at personen trenger hjelp - ikke drap. Argumentasjon på mangel på medfølelse gir ingen grunn til å drepe.
Vis hele sitatet...
Godt sagt.

Men det er temmelig lett å ta livet til en person som bryter seg inn i huset ditt. Bare tenk på det:

La oss si at dette skjer midt på natta mens du ligger i senga og sover.
Så våkner du av lyden av glass som knuser i verandadøra di.

Hva faen tenker du mens du leter etter et passende slagvåpen i golfbagen som står i skapet og lurer på om det bare er drittunger som driver med herverk eller om det er tyver.
Deretter haster du deg forsiktig ned trappa der du ser en mørk skikkelse løpe mot deg.
Kroppen pumpes full av andrenalin og golfkølla svinges mot inntrengeren i en ren impulshandling.

I slike situasjoner er det fort gjort å ta alt for hardt i.

Men kommer dette inn på selvforsvar eller vil dette bli et uaksomt drap dersom personen omkommer?

Innbruddstyven kunne jo hatt et våpen selv om man ikke faktisk har sett det.
Han bryter seg faktisk inn i huset ditt mens du ligger der og sover!

Jeg vet hvertfall at jeg hadde tydd til vold og tatt de fleste midler i bruk for å gi tyven(ene) en skikkelig omgang med juling!

Kan også fortelle noe interessant i samme slengen når vi først er inne på det.

Det er en lege her i byen som skulle starte arbeidsdagen sin, men til sin store forskrekkelse så oppdaget han at det var tyver i kontorlokalene hans.
Flere tyver faktisk!
2-3 stk klarte å rømme, men legen fikk tak i den siste personen og holdt henne fast til politiet kom, det var selvfølgelig 45 minutter etterpå .

Dette resulterte i at den kvinnelige tyven på 25 år anmeldte legen for å ha "pågrepet" henne uten lov.
Det værste er at det holdt faen meg i retten også!

Legen fikk 10 000 kroner i bot!

Må si jeg blir kvalm av Norges lover og reler når jeg hører slikt noe!