View Single Post
Sitat av fabianca Vis innlegg
Det er _ikke_ mange ganger man kan være 100% sikker i skyldspørsmålet, nei.
I de fleste saker er det snakk om en overveiende sannsynlighet for at den tiltalte er skyldig. Hvor ofte tror du en politimann banker på døren idét den skyldige er i ferd med å partere et lik? Come on! Og vitneobservasjoner er absolutt ikke 100% sikre bevis.
Les litt om kjente justismord opp gjennom historien.
Vis hele sitatet...
Jeg har da aldri sagt at det er mange ganger man er 100% sikker. Alt jeg sier er at jeg støtter dødsstraff så lenge man faktisk har sikre beviser. Som videoopptak eksempelet mitt, eller hvis en eller flere politimenn er vitner. Sivilpersoner stoler heller ikke jeg på.

Sitat av atomet Vis innlegg
@Boo-Boo: det der er latterlig. Det har også flere ganger blitt avslørt at politifolk har løyet, eller vitner har blitt så hardt pressa av politiet under forklaringen, at de har sagt at de har sett ting de ikke har sett, og at det så har vist seg senere at det ikke stemte i det hele tatt.

Det er rett og slett umulig å være 100% sikker. Selv video - ja, hvor setter du da kvalitetsgrensene?
Vis hele sitatet...
Politifolk har løyet ja. Men hvem kan vi stole på i dette samfunnet hvis vi ikke kan stole på politimenn? Jeg stopper ihvertfall ikke å stole på politimenn bare fordi det er har vært noen få tilfeller hvor det har vist seg at personen har løyet. Det med at vitner har blitt presset for hardt under avhøring kan være bare en myte for det vi vet, det er aldri blitt bevist. Det har vært noen ganger at personer som har blitt avhørt har sagt at de ble torturert under avhøring, men jeg velger selv å ikke tro på dette da jeg heller stoler på politiet.

Det er ikke vanskelig for eksperter å avsløre om et videoopptak er falskt eller ikke. Du og jeg kan kanskje ikke se om det er falsk, men jeg vil tro personer som er litt høyere opp enn oss på det område ikke har så store problemer.