View Single Post
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg har alltid vært for dødsstraff, på visse betingelser selvsagt; at man ihvertfall vet med fullstendig sikkerhet at personen(e) er skyldige, og at straffen er rettferdig.

Denne gutten, eller mannen som han er idag, drepte et medmenneske i 2003. Når en person er i stand til å drepe et medmenneske i kaldt blod i en alder av 15 år, så har jeg vanskeligheter for å tro at denne personen ikke kommer til å drepe igjen. Denne personen fortjener i minste fall en -lang- fengselstraff, og helst ikke få kjenne følelsen av frihet igjen. Og jeg hadde ment nøyaktig det samme hvis dette var en norsk person og en norsk straff. Frihet er ikke noe som kommer av seg selv, man må fortjene den, personer som dreper andre uskyldige medmennesker har ikke fortjent retten til frihet.
Vis hele sitatet...
De har kanskje ikke fortjent retten til frihet, men har de ikke fortsatt retten til å leve? Selv om man har drept et uskyldig medmenneske mener jeg fortsatt man har retten til å leve et form for liv, selv om dette innebærer høye/livstid i fengsel. Et drap veier ikke opp for et annet drap, og er det egentlig noe bedre med et drap begått i statens navn en et drap begått i sitt eget?