View Single Post
Sitat av paranoy Vis innlegg
Synes ikke "mennesket har ingen fasilitet for å kartlegge det som er determinert og vi kan bare vandre i tåken" var særlig bedre enn "jeg tror på fri vilje ganske enkelt fordi jeg liker tanken på å kunne styre mitt eget liv.

Forøvrig er vi i stand til å kunne predikere om fremtidige hendelser, for eksempel at Microsoft vil komme med enda en ny Windows versjon om ikke altfor lenge. Vi kan være tilbøyelig å spå at betaversjonen heter Windows 8. Vi kan også beregne oss frem til når Venus-passasjen i 2012 vil inntreffe. Jeg tror at det er rundt 7.juli - 12.juli ? dette året, hvis ikke så er det i rundt 12. desember. Jeg spår med ganske stor sikkerhet at det vil gå 100 år til neste gang Venus-passasjen inntreffer.
Dette er ikke tungtveiende argumentasjon for noe. Vi kan *selvsagt* predikere at det er sannsynlig at noe vil skje i fremtiden, men poenget i determinismediskusjonen ville være å kunne predikere *alt* med *100%* nøyaktighet. Dette har mennesket ikke på noe vis annledning til å gjøre.


Språket vi bruker er den beste motargumentasjonen for determinisme. Språkbruken er ansett å være styrt av fri vilje.
Vis hele sitatet...
Du kommer ikke med noe understøttende argument her; og det virker som om du har sirkelargumentasjon: "vi har fri vilje fordi vi har språk som er styrt av fri vilje". Språket styres av et sett med samlede tankeprosesser i et biokjemisk hode; personligheten din. Dette sette med samlede tankeprosesser har ikke funnet på selv hvordan det har blitt oppkunstruert - det er skapt av tidligere hendelser som så ligger til grunn for alt det i fremtiden vil gjøre. Å si at jeg velger å ikke bli en drapsmann er ikke forskjellig fra å si at "jeg er et sett tankeprosesser skapt til å være slik at jeg alltid velger å ikke drepe" eller "jeg er et sett tankeprosessr skapt til å være slik at jeg alltid velger å ikke drepe men at jeg under visse omstendigheter velger å drepe for å gi inntrykket av at jeg har fri vilje".

Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Faktumet med at alt er forutbestemt har jeg vansker med å tro på. Jeg tror alle mennesker er skapt med forskjellige spektere av personligheter, interesser, smak og meninger. Derfor ville aldri livene våre blitt like da vi alle er 100% forskjellige!
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det skyter du forbi essensen i determinismediskusjonen. Poenget er jo nettopp å se på hvordan ulike personer har fått den personligheten, interessene, smakene og meningene de har. Jeg liker å taste på freakforum fordi et for meg uoversiktelig antall naturlige og sosiale prosesser har ført meg til akkurat min personlige tilstand nå.

Et tenkende vesen er et fartøy for valg, men dette fartøyet har blitt skapt utelukkende av andre ting enn fartøyet selv.

Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Dette kan forklares med de enkle lover i fysikken. Du er under forsndring hele tiden! Din hud blir som slangers byttet ut med ny. Dine tanker og meninger er under forandringer hele tiden! Du kan mene noe i går som du mener anderledes i dag, da vi retter oss etter menneskene du har i livet og som betyr mye for deg akkurat nå. Energi forandres i form, energi retter seg etter dine tanker og meninger, glede eller hat. Akt dine tanker, da du vil leve det livet senere du forestiller deg i dag.
Vis hele sitatet...
Ja vi er under forandring fordi hjernen vår bearbeider konstant de inntrykk vi har fått utenfra på nytt og på nytt og får samtidig nye inntrykk. Men du kan ikke ignorere at selv nettopp de ting som skjer når du bearbeider nytt og gammelt er tankeprosesser basert på ting per definisjon utenfor din kontroll.

Bare for å gjøre det klart; det er få om noen praktiske konsekvenser hvis determinismen er sann. Jeg påpeker bare at det er meningsløst av dere å henvise naivt til at mennesket "kan gripe verden slik det vil som om verden ikke hadde skapt et menneske som ville gripe".
Sist endret av Kinseek; 1. juni 2009 kl. 15:53.