View Single Post
Det skulle gjerne vært noen noen "offentlige" kyndige på disse soppene i Norge, men det er tydeligvis et emne de fleste fnyser av. Jeg tror riktignok det er flere som kjenner til/har inntatt flein o.l. enn som faktisk vil innrømme det.. eller, dette VET jeg det gjelder også folk i svart uniform.. hehe.

Det finnes jo også stedsnavn med klare referanser, f.eks. øyene Fleina og Fleinvær utenfor Bodø. Har lyst til å reise dit for å se om det stemmer.

Men til saken, Psilocybe Cyanescens: i følge Stamets er den glad i treflis som man ofte bruker i kunstige hager og byparker, og han skriver at den finnes i mangfold i og rundt Seattle, ofte i og rundt områder med Rhododendron. Bor selv i Bergen, og klimaet her er faktisk ikke så ulikt det man får rundt Seattle og Vancouver. Sommeren er kortere, mht. sol og tørt vær, juli måned er (som regel) en eneste lang grå tåke med mer eller mindre konstant nedbør.

Jeg har om høsten sett et vell av sopp som vokser under buskene i byens parker, både på flis og i jord. Det kunne vært interessant å undersøke nærmere hva som fins. Men det virker kanskje litt søkt å ligge på knærne under en busk midt i sentrum.

En annen sak; Stamets nevner flytting og utplassering av mycel i parker og hager o.l., og at det er vanlig med sopp-"gerilja" som inkuberer boligområder. Dette kan jeg ha sans for. Tror sentrum av Bergen har fått seg en salig dose med fungicide, for inne i byen her vokser det ikke sopp i det hele tatt. I hager og parker litt lenger utenfor, derimot... hehe.

Det skulle vært artig å spa med seg litt fleintorv og grave det ned i plenen foran rådhuset eller noe slikt...