View Single Post
Sitat av sykofant Vis innlegg
Hører støtt og stadig folk sier at det er så synd på narkomane.
Både min mor syns det og min bestemor, samt flere andre i familien og noen venner syns det.

Er det riktig å syns synd på heroinmissbrukere?

Jeg syns ikke det, det er dem selv som har tatt valga dem har tatt, det er dem selv som kunne takket nei til det første skudde som førte dem ditt.
Alt i alt så er det dem selv som har ført dem ditt dem er, på gata med sprøyta i lomma og belte i den andre.

De har seg selv og takke
Uansett hvor store hindre de har hat i livet.

Hva er deres syn på dette? er det virkelig synd på dem? hvorfor?
Vis hele sitatet...
Sånn du tenker, så syntes jeg synd på deg jeg.

I følge deg, så er det din virkeligoppfatning som er den rette. Du virker ikke å forstå at folk kan ha andre årsaker for sine valg enn det du har.

*Visste du at veldig mange narkomane har nevrologiske sykdommer som gjør de veldig utsatt for rusmisbruk? Adhd, angst... kan du relatere deg til hvordan det er å ha en slik lidelse?
*Sykdommer som kanskje ikke har blitt plukket opp av systemet fordi de kan ha hatt foreldre som ikke var våkne. Ikke morsomt å vokse opp å føle seg utenfor.
*De kan ha lidd under traumatiske opplevelser og bedøver seg med stoff. Vet du hvordan det er å ha blitt voldtatt, misbrukt, eller noe lignende?
*De kan ha så lavt selvbilde at de ikke ser noe poeng i å ta vare på seg selv og handle fordelaktig for seg selv. Noen mennesker får aldri beskjed av foreldrene sine at de er verdt noe, og de tror heller de ikke er det da. Kan du se for deg hvordan det er? Jeg kan ikke det, og hvordan kan jeg da dømme?

Noen kneler fullstendig av litt motgang, mens andre gjør ikke det. Vi som klarer oss bør være takknemlige for at vi er utrustet på denne måten og har den ballasten som kreves, men vi må også være litt ydmyke for at ikke alle er like. Jeg tror faktisk ikke at folk er narkomane fordi de vil det. Og alle med egenverd, selvrespekt og et normalt følelsesliv stopper før det går så langt at de er helt ute å kjører. Hvor mange er det som har prøvd diverse rusmidler uten å havne helt ute da? Det er veldig mange. Hvorfor klarer noen stoppe og ikke andre? Mener du det er iqen det står på?

Som sagt, man oppfatter ting forskjellig, man føler forskjellig. Man må være åpen for at sin måte å tenke på, handle på, trekke konklusjoner på IKKE representerer en slags mal for andre. Normalitet er et veldig vidt begrep, det er ikke bare ens egen lille boble.

Jeg lurer på om du er en som også har fordommer med folk som sier de lider av feks angst eller adhd? Konkluderer du med at alle som har dette er like? Er det sånn med alle som har diabetes eller kreft også? Alle som er narkomane er som deg, og de burde sagt nei?? Blir det ikke litt for enkelt?

PS: Jeg innser at noen bare er "dumme" og har dratt ting for langt, men det tror jeg er et fåtall. Se livene de tungt narkomane lever. Det er ikke noe de tar lett på, tro meg.
Sist endret av Helga; 30. mai 2009 kl. 14:55.