View Single Post
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Når du har en 2.8l automat så sier det seg selv at den bruker unødvendig mye. Er du dum? Tror du ikke at nyere biler er mer sikre en en gammel 240? Kanskje ikke for sjåføren i 240'en som er en panservogn, men for alle andre... Tror du utviklinga av biler har stoppa opp de siste 20 åra?
Vis hele sitatet...
Nå er vi inne på en helt annen debatt enn hva hva jeg i utgangspunktet hadde sett for meg. Poenget mitt er ikke å hevde at 240n er sikrere enn A6-en våres, for guds skyld. Poenget mitt er at de aller fleste har råd til en grei familiebil. Hvordan folk prioriterer får være deres valg.

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Igjen, du viser hvor lite peiling du har. Lykke til med å finne en bil til 20k som har en grei motor, grei plass, kommer seg gjennom de neste eu kontrollene uten feil, er sikker, og ikke bruker alt for mye per mil...

Treffer du en fotgjenger er det langt sikrere med en ny bil, det samme gjelder sjåføren. Hvorfor tror alle nye biler må gjennom haugevis av krasjtester? For at vi skal ha noe morsomt å se på på youtube? Har du forresten hørt om NCAP?
Vis hele sitatet...
Igjenn, det er ikke hovedpoenget mitt. Jeg deltok ikke i denne debatten for å studere grunnsturukturen i biler. Men igjenn: Volvo 240 dekker de fleste av kravene du har skrevet. Den er *rimelig* sikker, kjører man forsiktig holder den godt til alt du kan bruke den til. Den har godkjent med plass, om den kommer igjennom EU-kontroller kommer helt og holdent ann på hvordan den er behandlet, sett at du overholder servicer. Den bruker ikke overdrevent mye bensin, og du får den til 20.000,-

Selvfølgelig er nyere biler mer trafikksikre, det ligger i ordet. Men kjører man som folk holder den for de aller fleste. Kommer jeg i en frontkolisjon i 100km/t med en trailer er jeg rimelig fucked uavhengig hvilke bil jeg måtte kjøre.

Men nok om det, dette blir litt off-topic ettersom diskusjonen omhandler en mye større problemstillingen en hvilke av disse to bilene som bruker mest på mila.