View Single Post
Sitat av murloc Vis innlegg
Føler jeg må arrestere deg litt her. Jeg kommer fra en bygd hvor det en gang var mulig å ta buss til jobb. Nå er man heldig om man kommer seg frem og tilbake på 12 timer(på en 8 timers dag). Jeg skjønner GODT at folk ikke gidder bruke halve dagen på og bruke mer penger! Det koster totalt 140 kroner frem og tilbake. Samme strekning med bil koster 40 kr.

I tillegg har vi havnet i en ond sirkel. Billettpris opp --> Mindre som tar buss ---> Må spare penger, så færre ruter ----> Mindre folk igjen ---> Prisen går opp.

Hadde de ønsket at folk skulle ta buss må de for faen gjøre det mulig også.
Få flere ruter, og sett ned prisen, så skal du se at folk faktisk tar buss igjen.

Hvorfor er det gitt at miljøet skal koste enkeltmannen så mye uten at regjeringen gjør noe? Gjør det en anelse lukrativt å spare miljøet så kommer vi til og gjøre det også. Enkeltmannen tenker på seg selv og ingen andre. Dette må man ta hensyn til når man skal få folk til å spare miljøet.
Vis hele sitatet...
Rødt arbeider for:

* gratis kollektivtrafikk i de store byene kombinert med restriksjoner på biltrafikken
* at rushtidsavgift innføres og øremerkes utbygging av kollektivtrafikken
* at prisene på drivstoff differensieres, slik at drivstoff blir billigere i distriktene enn i de store byene
* flere bussavganger og halvering av prisene i mindre byer og tettsteder
* billige månedskort for ungdom og studenter, som gir rett til ubegrensa antall reiser med all kollektivtransport
* sammenhengende sykkelveinett i byer og tettsteder
* ordninger med sykler til fri eller billig bruk ved holdeplasser og stasjoner
* satsing på skinnegående transport i de store byene
* å gjennomføre et prøveprosjekt med Skytran