View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Tar jeg ikke helt feil, fikk da Saddam en ganske rettferdig rettsak. Vi må selvfølgelig få garantier for en rettferdig rettsak. Dog så har ikke Norge en dritt rett til å blande seg inn i hvordan straffenivået i Irak skal være. Blir han henrettet er det en risiko han burde vist om før han forbrøt seg.

Hva om andre land skulle begynne å nekte å utlevere Norske kriminelle, da de syntes Norge hadde så lave straffer?
Vis hele sitatet...
Å hevde at Saddam fekk ei rettferdig sak er vel pissprat. Han hadde gjort mykje gale, men eg ser ikkje på ei rettsak gjennomført av eit regime som styrta Saddam som spesielt rettferdig. Han burde vore send til den internasjonale straffedomstolen i Haag - og fått ei handsaming der.

Eg er imot dødsstraff for alle typar forbrytelsar, uansett. Ein stat som utleverer personer som risikerer dødsstraff er i mine auge minst like ille som ein som henrettar sjølv - utleveringa blir å toe sine hender.

Forøvrig er vi forplikta av menneskerettserklæringa til å ikkje ha dødsstraff, eller å utlever personer som risikerer dødsstraff.