View Single Post
Jeg kommer til å stemme Rødt fordi det er et parti som støtter de fleste sakene jeg brenner for.
- mer makt til kommunene
- nei til EU (hjertesak)
Det er ikke en ukjent sak at Norge er et lite land med lite makt. Norge i EU er mer eller mindre lik Norge i EØS.
- nei til EØS (hjertesak)
- redusere olje og gass
- økt støtte til bøndene og økologisk drift
- ingen statlig støtte til pelsindustrien
- økt fokus på kollektivtrafikk
- et NAV som faktisk fungerer
- kamp mot rasisme og islamofobi (hjertesak)
Rasisme er noe som blir tatt opp nesten daglig, og det er ikke til å legge skjul på at det er et problem. Islamofobi er noe som blir dyrket av FrP-ere via snikislamiseringspåstandene.
- slette u-landsgjelda
- utbygging av barnehager og barnehagetilbud (hjertesak)
Det er barn som ikke får barnehageplasser. Barnehagene er en sosial arena hvor barn får utvikle seg sammen med andre barn. De får også tilgang til voksne rollemodeller i tidlig alder.
- gratis fritidsordning (hjertesak)
Fritidsordningen er en sosial arena for barna etter skoletid.
- økt tilbud for ungdom
- pusse opp skolene og gi alle skoler tilstrekkelige læringsmidler (hjertesak)
Mange skoler har ikke råd til bøker og blir nødt til å kopiere læringsmateriellet barna skal bruke. Selv har jeg studert allmennlærer og vært i praksis på noen av disse skolene. Det går hardt utover barna.
- ut med nasjonale prøver
- gratis læremidler i videregående opplæring
- ingen økonomisk konkurranse mellom universiteter og høyskoler (hjertesak)
Jeg studerer for øyeblikket ved Universitetet i Agder. Lærerne våre unngår bevisst å stryke folk, for høyere strykprosent = mindre penger til fakultetet og studiet. At penger skal styre det endelige resultatet er helt feil.
- kamp for ytringsfrihet på nett
- stanse boligspekulasjon
- hjelp til funksjonshemmede
- mer fokus på rehabilitering for kriminelle
- redusere alkoholforbruket
- etablere sprøyterom