View Single Post
Sitat av pinnsvinet Vis innlegg
Jeg er for trøtt til å lese igjennom alt i denne tråden, men dette her tar kaken. Jo, jeg ser noe galt i å la et firma som tenker profitt få "ta vare" på deg kontra noen som bryr seg uten nødvendigvis å gå i pluss. Og hva som er enda bedre, jeg elsker at staten betaler for deg. Blir du syk, så tar alle regningen, ikke noe du må spare i flere år til i tilfelle skjer, eller måtte forsikre deg i dyre dommer. Det er et herlig prinsipp.

Eller har du virkelig tro på at ting som f.eks amerikas helsesystem er bedre bare fordi det er privat? Amerikas helsesystem er ledd ut av resten av den siviliserte verden fordi det er relativt uhumant, og i det siste har sykehus der borte gått over til å "dumpe" pasienter over på andre sykehus pga. manglende forsikring. Ja, det er til og med ulovlig, men det skjer. Det er jo tydelig at privatisering av helsesektoren deres hjalp vannvittig mye for helsen. Du har ikke råd til å bli syk der.

Et annet godt eksempel på privatisering "gone wrong" er her i Bergen, nærmere bestemt BKK. Før var det statlig, og kun drevet til kostpris. Prisen på strøm var ganske billig året rundt for ikke å nevne jevn, det var aldri noen "kriser" eller noe. Så ble det privatisert, og plutselig skulle de begynne å tjene penger. Merkelig nok fikk vi "kraftkrise" pga manglende nedbør samme år som vi nesten slo nedbørsrekord, og BKK kunne bevise solide resultater. Problemet var at det de effektivt hadde gjort var å fiktivt drive opp prisen på strøm, og dermed kunne slippe unna med å selge den dyreste strømmen noensinne.

Enkelte bedrifter egner seg ikke for privatisering, og helsesektoren er iallefall en av disse. Det går på helsa løs. Jeg stoler ikke nok på private selskaper til å legge min, din og fylliken i gaten sin helse i deres hender.
Vis hele sitatet...
-STATLIG REGULERING- På samme måte som nåværende regjering klarte å holde barnehageløftet sitt. Så lenge man kan sikre at tjenesten ikke blir dårligere, så øker man vel bare tilbudet? Om det kommer 10 nye private omsorgshjem, og så fjerner vi ingen. Hva har vi tapt da? Det offentlige betaler ikke mer, og vi har utvidet tilbudet. I tillegg må de private brukes som avlastning, som også skjer idag btw.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor tilbudet skulle bli dårligere. Kansje det blir mye bedre når man tenker litt profitt? Kapitalisme er ikke bare negativt. Konkuranse fremmer kvalitet - som oftest. Men er jo enig i at tilbudet ikke må bli dyrere, og for all del ikke USA tendenser!